måndag 29 oktober 2012

Verkligheten, nja tack?

Appropå Ikea i verkligheten. Visst gillar jag att Ikea har ambitionen att göra saker som fungerar i folks liv och inte bara på bilder i tjusiga magasin. Att sonen kan hoppa tusen gånger i soffan utan att den brakar ihop. Eller dundra in med Booby Caren i köksluckorna utan att det blir stora kratrar. Eller att badlakanen håller stilen efter 200 tvättar. Men...är det bara jag som gärna vill ha den snygga ytan när jag kollar på bilder? Jag får liksom nog av våra egna förlupna strumpor för att vilja se fler i diverse magasin. Och jag är inte dummare än att jag begriper att det finns smulor och fula sladdar även i den mest minimalistiska miljön.


För övrigt så önskar jag att den här stringhyllan inte alls såg så här verklig ut hemma hos oss. Den är till bredden fylld med pennor och pysselgrejer (så att sonen inte ska nå dem), spel, teckningar, kokböcker och allmänt krafs. Minsann om det inte har smygit sig in en golfbok av Ben Hogan också (vad fan gör den där?).

Jag har sagt det förut - och jag säger det igen. Jag vill inte ha det hemtrevligt.

Inga kommentarer: