söndag 27 januari 2013

Puhh (ja, vad gjorde vi egentligen förut?)

Ibland brukar jag och Maken fundera över vad vi gjorde på den tiden vi inte hade barn.

Idag vaknade jag kring fem av att sonen insisterade på att stiga upp och titta på film. Lite förhoppningsfullt försökte jag få honom att somna om, men misslyckades. Steg upp. Slog på filmen. Fixade välling till sonen och frukost till mig. Laddade ner dagens DN. Käkade frukost, kollade på Bilar 2, läste tidningen och ungefär hundra bloggar. Tvättade någon maskin med tvätt.

Vid åtta vaknade dottern och maken. Jag drog på mig löparkläderna och drog ut på en runda runt Nydala. En timme och 12 kilometer senare så landade jag hemma igen. Hängde tvätt. Stoppade in löparkläderna i tvättmaskinen. Duschade. Rotade fram skidkläder åt mig och ungarna. Med gemensamma krafter fick vi på barnen alla lager med kläder och stuvade in ett berg med skidor och pjäxor i bilen. Strax efter tio sladdade vi in på parkeringen vid Bräntberget.

Jag och dottern åkte skidor tillsammans. Och gudarna ska veta att man får starka lår av att åka lift tillsammans med en ung dam som är en tvärhand hög. Maken agerade lift åt sonen (och fick antagligen också ett gratis träningspass). Paus för korv, bullar, festis och kaffe. Mer skidåkning på det. Och lite mer fika.

Vid ett insåg vi att det var dags att röra på sig. Stuvade in alla skidor och pjäxor (och ungefär hundra grejer till) i bilen och åkte till barnens hus för att köpa en present. Väl på Ersboda drog vi även en snabb repa in på Team Sportia för att köpa ett par varma skidvantar till dottern.

Sedan snabbt hem. Stoppade sonen i säng, för ett på tok för sen eftermiddagslur, och försökte övertyga dottern om att underställ och buff inte var lämplig kalasutstyrsel. Till slut enades vi om en klänning, letade reda på en adress och slängde oss i bilen. Jag lämnade av dottern på stan och åkte till Ica Maxi för att handla några saker som vi glömt häromdagen.

Sedan åkte jag hem och lagade spenatsoppa. Hängde tvätt. Kollade på Toy Story och fick hem en glad dotter. Nattade sonen...och begrundar nu min träningvärk i låren.

Inga kommentarer: