torsdag 7 mars 2013

Vi drar till fjällen (del 3)

Ni som har läst den här bloggen ett tag, eller känner mig i den fysiska världen, vet att jag har ett osunt förhållande till bostäder. Hus. Stugor. Boningar i största allmänhet. Jag skulle gärna flytta vart annat år. Jag skulle även vilja ha ett litet...hmm...fastighetsimperium. Det finns dock familjemedlemmar som har andra åsikter, i alla fall när det gäller flyttandet.

Hur som helst. Igår var liftarna stängda i så gott som hela Åre, på grund av stark kuling, varför vi ägnade oss åt andra saker. Vi badade, åt lunch i byn och fikade. Och så ägnade vi oss åt hemnetporr de luxe. Vi snokade på stugor i och strax utanför Åre. Eller snokade och snokade, vi kollade seriöst på några olika alternativ. Kollade in lägen i relation till backar, liftar, mataffärer och bussar. Tidigare så har vi alltid utgått från VM-åttan, som är den lift som leder till de mest intressanta backarna, men nu har vi insett att vi kommer att utgå från ungarnas behov och önskemål ganska många år framöver. Nog för att ungar lär sig att bränna ner för svarta pister relativt snabbt, om de åker ofta, men det är ju väldigt praktiskt om man är i backar och liftar som de snabbt blir självgående i. En insikt som öppnade upp för helt nya alternativ, som faktiskt är helt realistiska.

Ja, priserna i Åre är höga. Och nej, vi är inte gjorda av pengar. Det handlar om prioriteringar - och om vi ska köpa någonting här så måste vi se över hur vi gör med andra saker i vårt liv. Men kärleken till fjällen är mycket mycket stark. Bara tanken på att ha en egen stuga, som vi kan åka till när som helst, gör mig alldeles varm i kroppen.

2 kommentarer:

FransyskanH sa...

Âh, jag förstâr dig Sâ väl. Det lâter som en "bra prioritet"!

Världen enligt J. sa...

Visst gör det? Mycket återstår...men just nu känns det fullt realistiskt!