torsdag 24 april 2014

En lista om (ta-daaa!) löpning

1. Vilken typ av löpare är du?
Disciplinerad. Om jag har bestämt mig för att springa ett visst antal pass eller kilometrar i veckan så gör jag det. Punkt.
2. Hur länge har du löpt?
Från och till sedan tonåren, men mer systematiskt och målinriktat sedan 2005/2006 (med uppehåll för graviditeten med Lille O.). Riktigt systematiskt sedan april 2011, när Lille O. äntligen hade kommit ut och jag kunde återuppta min marathonträning.
3. Hur mycket löper du per vecka?
Just nu mellan fyra och fem mil, fördelat på tre till fyra pass. Målet är att utöka detta till sex-sju mil (utan att kroppen går sönder).
4. Vilket är ditt “feelgood” tempo?
5 - 5.15 min/kilometer. 
5. Vad måste du ha med dig på ett pass?
Alltid: nycklar och mobil. På sommaren även vätska.
6. Varför springer du?
För att det gör mig lycklig. Jag mår helt enkelt väldigt bra av att springa, därmed inte sagt att det alltid är bekvämt eller skönt. (Hej endorfiner!)
7. Har du någon gång ljugit för att få springa?
Ehum...? Antagligen.
8. Hur ofta köper du löparskor?
Ehum...några gånger per år? Kanske tre-fyra? Det behövs ju olika skor för olika syften...
9. Var/hur handlar du din löputrustning?
Jag beställer det mesta på nätet, från wiggle.com (skor) och sportamore (kläder). Med tiden har jag bara fulare och fulare kläder. 
10. Dygnets bästa springtid?
Tidigt på morgonen, kring sju, eller ganska sent på kvällen. Jag gillar inte sol, värme eller mycket folk när jag springer.
11. Hur ofta tävlar du?
Cirka fem gånger per år, men i år gissar jag att det blir mer än så.
12. Vilken är favoritdistansen?
Min vanligaste distans är 10-12 kilometer men jag gillar att springa längre. Favoritpasset är kring 18-20 kilometer i skogen.
13. Har du ett mantra som du rabblar i huvudet när du blir trött?
Nja, under lopp kan jag tänka saker som att springa igenom smärta/trötthet. Annars tänker jag mest på löpning när jag springer (distanser, rundor, teknik, lopp...).
14. Springer du helst i grupp eller ensam?
Ensam, nästan alltid ensam. Någon enstaka gång kan det vara kul att springa med någon kompis eller kollega (om vi är hyfsat jämnsnabba).
15. Hur återställer du dig efter ett långpass?
Inte särskilt mycket. Dricker ett glas med resorb och tar en macka. Stretchar lite grann. Numera kan jag utan problem springa dagen efter ett långpass. 
16. Vilken snabbhetsträning föredrar du?
Springa ikapp (och förbi) folk jag inte känner.  Det är lite kul, för man vet aldrig hur den andra personen reagerar (härom veckan slutade det med sju-åtta kilometrar i spy-tempo då den andra personen svarade med samma mynt). Hatar att springa traditionella intervaller, är bättre på fartlek och att variera tempo under en runda.
17. Vilket lopp drömmer du om att springa?
Åhh, Boston marathon (eller snarast alla lopp i Big Five)! Swiss Alpine! Men jag har också andra drömmar, som att springa Lapland Ultra (10 mil på en grusväg i Adak). Det sistnämnda är sannolikt inte så glamouröst, men ack vilken utmaning! Små lopp brukar dessutom alltid ha en fantastisk stämning.
18. Vilken kändis skulle du helst vilja springa med?
Jag kan inte ens föreställa mig att springa med någon kändis. Men okej, det skulle väl vara kul att springa med någon riktigt duktig löpare. Eller inte. 
19. Vilka tre till fem löp/träningsbloggare utmanar du att fylla i den här listan?
Om du springer kan du väl fylla i den?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken rolig lista. Synd att jag inte bloggar längre så att jag hade kunnat svara på den.

By the way, just nu springer jag inte ett dugg för jag är nämligen preggo i v 31 :) Ville bara berätta, du har ju följt mig under några år av längtan och varit i ungefär samma sits.

Jenny (apple of...)

Världen enligt J. sa...

Men åååh! Vad glad jag blir att höra att du är gravid! Och att du är i vecka 31 :) Nu måste du nästan börja blogga igen...

Anonym sa...

Tack! Har ingen längtan efter att ta upp bloggandet igen. Jag Instagrammar (Väääldigt sporadiskt) och Pinterestar, det får räcka :)

Jenny (apple of...)