lördag 20 januari 2007

Barnsånger (del 2)

Ett besök på den öppna förskolan. Föräldragruppen har sin sista träff. Vi sitter i en ring på golvet med våra halvårsgamla bebbar och ska sjunga sånger. Bebbarna är exalterade. Tjuter som muterade hamstrar och viftar med sina små knubbiga armar och ben. Pedagogen tar fram blädderblocket med sångtexter.

- Och så börjar vi med...baka, baka liten kaka!

Föräldrarna sjunger med, lagom falskt, utan att kasta så mycket som en blick mot blädderblocket. Jag känner mig som en idiot. Innan föräldragruppen hade jag aldrig hört en enda av sångerna. Kalle anka, satt på en planka, Rockspindeln, Jag tycker så mycket om dig. Shit! Är det sådant här man ska sjunga? Vad har Rockspindeln med rock att göra? Inte för att jag gillar rock, men ändå.

Imse vimse spindel
Klättra upp för trån’
Woah! Woah!
Ner faller regnet
Spola’ spindel bort
Yeah!

Även Bä bä vita lamm finns i en upprockad version. Märkligt.

Lilla L. får höra falsksjungna versioner av Ring of fire och Jolene när hon ska sova. En och annan Beatleslåt. Hey Jude har en sövande na, na, na refräng. Det är ungefär de sånger som jag kan texten till.