måndag 29 januari 2007

Den folktomma staden?

Sedan några dagar befinner jag mig i "hemstaden". Eller snarast; staden där min mor bor och tillika staden där jag bodde fram till gymnasiet. Det är någonting konstigt med att vara här; välbekant men ändå distanserat. Det är inte särskilt mycket som är sig likt. När jag bodde här var det en grå industristad, befolkad av folk som just jobbade inom den lokala industrin. Nu har staden förvandlats till en förstad till Stockholm, med en lokal parafras på Hammarby sjöstad. Det finns till och med små rara brats, med kotlettfrillor, lacostetröjor och Fendi-brillor. Skumt, mycket skumt.

Men det konstigaste är att jag aldrig springer på någon som jag känner. Jag vet ju (ryktesvägen) att de flesta bor kvar eller har flyttat tillbaka. Men var tusan befinner sig folk? Inte verkar de röra sig utomhus i allla fall...

Inga kommentarer: