tisdag 20 februari 2007

Bokpaket



Ahh, äntligen kom några böcker från Bokus; Lotta Grönings Kvinnans plats - min bok om Alva Myrdal samt Kate Moses Övervintring (om Sylvia Plath). Jag har börjat att lösa Grönings bok - och det är en smula förvirrande, då det inte är så länge sedan jag läste Yvonne Hirdmans bok om Alva. I jämförelse är Grönings bok betydligt mer tillgänglig, men samtidigt är den mer sammanfattande och förenklande. Varför så lite om den första resan till USA? Varför så lite om Alvas akademiska icke-karriär? Men jag gillar tolkningarna av Alvas dilemman, kring att förena familj, kärlek och arbete.

Det är länge sedan jag läste Alva i original; jag minns det otympliga språket och den onödigt tillkrånglade argumentationen i Kris i befolkningsfrågan.

Måste fortsätta läsa.

Inga kommentarer: