onsdag 23 maj 2007

Få saker

...kan (fortfarande - det här är ett gammalt tema) få mig att känna mig så ensam och miserabel som att fika på stan. På eftermiddagen. På något av stadens barnvagnstäta caféer. För där sitter de föräldralediga kvinnorna (var de föräldralediga männen befinner sig är okänt, att de finns är dock statistiskt säkerställt) som fikar, fikar och fikar. I flock. Och där sitter, som idag, jag och Lilla L. Som en ensam ö i havet av supersociala människor.

Just idag fikade jag och L. på Station. Bredvid oss satt en flock nyblivna mammor med sina mikrosmå nyfödingar. Runt om dem fanns ett hav av vagnar, kräkhanddukar, filtar och små tappade sockor. Lilla L. försökte entusiastiskt kommunicera med de små nyfödingarna (Ihh! Itta! Itta!) samtidigt som hon knaprade på ett kex. Bebisarna plirade nyfiket tillbaka. Mödrarna blängde.

Jag åt raskt upp min glass och gick därifrån.

1 kommentar:

Lotta sa...

Finns inget värre än att hamna själv bredvid barnvagnsmaffian. Man undrar om de alltid sitter där. Hela dagarna. Gör de NÅGOT själva eller rör de sig alltid i flock?