lördag 12 maj 2007

Lampor

Bekännelse: jag är besatt av lampor. Det finns så många fina. Det finns alltid "behov" av någon ny. Om inte annat så kan jag ägna absurt mycket tid åt att titta på lampor. Just nu funderar jag på att fixa till hallen på övervåningen, en ganska stor hall som även är ett arbetsrum. Grejen är den att vare sig det arbetsrummet eller det "riktiga" arbetsrummet används särskilt ofta - trots att vi jobbar mycket hemma. Istället sitter vi vid matrumsbordet eller i soffan. Men nu tänker jag att om vi bara fixar till arbetsrummen så kommer vi att använda dem. (Givetvis är detta bara svepskäl för ett heminredningsprojekt.)

Jag har spetsat in mig på ett bibioteksbord i jugendstil, som skulle bli mycket snyggt i hallen. Frågan är då vilken lampa jag vill ha till? Dels funderar jag på en förutsägbar modern klassiker, Artemides Tolomeo. Alltid snygg, alltid rätt.


Dels funderar jag på Arkipelag från Ruben. I svart eller rött.


Eller på en Bestlite. Egentligen är det inte bordsmodellen jag vill ha, men det är en fin-fin lampa.


Att jag sedan har en Tizio från Artemide, världens mest klassiska arkitektlampa, som bara står och skräpar i förrådet - det kan jag ju låtsas att jag inte kommer ihåg.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra, då kan du komma hit och tala om vilka lampor vi ska ha! Jag kan aldrig bestämma mig och tycker lampor är så tråkiga så det blir inga lampor alls istället!

Världen enligt J. sa...

Oj! Lampor som är så roliga! Problemet ligger snarast i att det finns för många fina att välja mellan...och så är ju inte alla lampor så praktiska i verkligheten som man skulle önska sig. Lampor måste ju trots allt vara funktionella.

Är det någonting särskilt du är på jakt efter?