tisdag 10 juli 2007

Loppisdag

Maken, svärfar och byggarsvågern har jobbat ute i rucklen (*pekar mot systerbloggen*), fjorton grader varmt, strilande regn och allt annat än målarväder.

Lilla L. och jag började dagen med att åka till det lokala, och högst värdelösa, Myrorna. Jag tänkte att de kunde ha något skruttigt - men litet och nätt - köksbord som jag kunde måla om. Men allt de hade var mängder med skräp till sjuka överpriser. När jag stod med Lilla L. på parkeringen rotade jag fram en kartbok och letade reda på vägen till Antikhuset i Rödånäs, som brukar vara en riktigt trevlig antikaffär, mitt ute i ingenstans. Tog vägen via Tavelsjö och ungefär 4-5 mil senare kunde jag konstatera att det var stängt. Öppet onsdag till söndag, 11-16. Fram med kartboken igen. Åkte vidare till Vännäs, där den trevliga kombinerade antikaffären och antikvariatet Bothnia ligger. Lilla L. slumrade belåtet i bilbarnstolen. Väl där hittade jag ett gammalt skrivbord, i diffus allmogestil - lackat i skogsgrön högblank färg. För 300 pix blev det mitt - och inom en snar framtid ska det målas högblankt vitt. På vägen hem stannade vi vid ytterligare en loppis, i Brattby, den typen av loppis där man aldrig, aldrig, aldrig hittar någonting. Om man inte vill ha kaffekoppar utan öron, noppriga barnkläder från 1985 eller trasiga leksaker.

Det blev inget köksbord, men väl ett skrivbord till rucklen. Jag är ganska nöjd!

Inga kommentarer: