måndag 30 juli 2007

Oordning och oreda


Läste denna artikel om Caroline af Ugglas och kan inte låta bli att länka till den. Den är ju fantastiskt humoristisk. Caroline städar aldrig. Hon vill inte visa upp någon falsk yta. Om folk inte vill hälsa på hemma hos henne i röran så får de låta bli. Och sedan kommer slutklämmen; hon och maken har en städerska som kommer en gång i veckan.

Missförstå mig inte. Jag har ingenting emot att folk anlitar städhjälp. Att städa hemma hos folk är som vilket annat jobb som helst (om det ska skattesubventioneras är en helt annan diskussion). Men det blir liiiite komiskt om man å ena sidan visar upp sin charmigt bohemiska yta och å andra sidan betalar någon för att det inte ska sunka ihop fullständigt. Tro inte heller att jag ogillar Caoline. Hon är en cool brud.

Själv är jag oerhört neurotisk och gillar ordning och reda. Var sak på sin plats. Kläderna vikta i prydliga högar (självklart sorterade efter färg), fräscha lakan i sängen, räkningarna insatta i pärmar, böckerna sorterade efter genre och författare. Om en knapp lossnar så syr jag fast den. Ogräs i rabatterna rensas bort. Jag tappar aldrig bort strumpor i tvätten.

Jag är ytlig och jag tycker att det är skitjobbigt med spontana besökare - som kliver rätt in i tvättsortering, leriga stövlar, oöppnad post eller halvvägs in i middagen.

5 kommentarer:

Lotta sa...

Tillåt mig le. :) Har lite svårt för sådana där bohemer som tror de är bättre än alla andra för de vet eller tror sig veta vad som är viktigt här i livet. Bah, säger jag bara!

Caroline af Ugglas kan ge städhjälpen till mig som vet hur man uppskattar ett rent hem så kan ju hon traska runt där i skiten och må som en prins.

Världen enligt J. sa...

Exakt! Det är ju så fiiiint och braaa att inte bry sig om yta, utan om viktigare saker (bla, bla, bla). Klart att man kan vara bohem - om man har städerska.

Nina sa...

Håller med. Lätt att säga att man inte städar när man har städhjälp. Skulle också vilja ha det ibland.

Jag är egentligen en ordningsmänniska, men med 6 personer på 100 kvadrat är det svårt, så jag har gett upp. Det får se ut som det gör och folk får komma om dom vill *s*
Oftast är det hyfsat i ordning, men helt fint är det sällan.

Pernillas blogg sa...

Jag gillar Caroline!!!! Tycker faktiskt hon är rolig och rätt vettig... Men visst, detta var ju inte helt "rumsrent";)

Världen enligt J. sa...

Nina: med sex pers i hushållet så är det helt ok med oordning. Hur skulle någonting annat vara möjligt?