söndag 8 juli 2007

Yta

Att bry sig om yta - oavsett om det gäller kläder, hem eller utseende - betraktas av många som just ytligt. Ytligt i en mycket negativ bemärkelse. Mindre fint. Skadligt. Kanske rentav förledande eller subversivt. Någonting som man borde avhålla sig från, till förmån för mer genuina saker och intressen. Svampplockning, ekologiskt odlade grönsaker, lång föräldraledighet - och av någon anledning kläder från H&M. Det sistnämnda är helt obegripligt. Men ett ganska stort antal människor i min omgivning försvarar inköp av H&M kläder med att de är så billiga ("bättre att köpa billiga kläder och kunna jobba lite mindre"), utan en tanke på små taniga barnarbetare i sweatshops. För övrigt jobbar de inte mindre, de bara försvarar H&M-inköpen. I don't get it.

Jag är ytlig. Jag gillar yta. Jag engagerar mig i yta. Jag gillar fina grejer. Jag gillar design. Jag gillar till och med att städa (även detta tycks betraktas som subversivt av någon anledning - men man ska väl helt enkelt inte slösa bort sin dyrbara tid på någonting så oväsentligt som att hålla hemmet i ordning). Jag är ytlig - och jag orkar inte ens hyckla om det.

2 kommentarer:

Kattis sa...

Jag (smygläsare här) känner igen mig! Samtidigt är vårt umgänge så blandat, att det som är ytligt i det ena sammanhanget, är det som är det enda tänkbara i det andra. Jag betraktas som ytlig på vissa ställen, som flummig bohem på andra, och har noterat att det är enklare att komma undan som flummig bohem än som ytlig. Som ytlig är du ett lätt byte, alla har rätt att ha en åsikt, och avundsjuka och missunnsamhet blir plötsligt synpunkter och åsikter
av politiskt riktig karaktär. (Märkligt fenomen, för det kunde ju lika gärna vara/användas omvänt.)

Världen enligt J. sa...

Exakt! Just det där med att alla har rätt att ha en åsikt om icke-bohemer - och att en sådan livsstil tolkas rakt av i politiska termer. Om jag har sjuanstolar eller håller koll på holländska designkollektiv så är jag automatiskt för skattesubventionerade hushållsnära tjänster, sänkt fastighetsskatt och friskolor, typ.

I ärlighetens namn är även min omgivning ganska blandad, men ofta känns det som om åsikterna duggar tätare från det ena hållet.

(Det är kul när smyläsare tittar fram! Nu ska jag gå in och kika på din blogg.)