onsdag 29 augusti 2007

Vad är det för fel på folk?

Situation: lunchtid på stan. Det är knökfullt med folk inne på stadens stora galleria. Brandlarmet går. Ingen reagerar (förutom jag då). Brandlarmet fortsätter att tjuta. Brandlarmet avbryts av en mansröst i högtalarna som säger;
- Viktigt meddelande! Det har utbrytit brand i byggnaden! Tag er OMEDELBART ut genom närmast utgång eller nödutgång. Jag upprepar: tage er OMEDELBART ut genom närmaste utgång eller nödutgång.
Jag står i rulltrappan på väg ner, med Lilla L. i vagnen. Ingen gör en min av att skynda sig - eller ens dra sig mot utgångarna. En ung tjej framför mig skrattar och säger till sin pojkvän;
- *Hahaha* Brandlarm? Ingen bryr sig juuhh!
Jag väser ilsket;
- Kan du skynda dig?
Varpå hon ger mig onda ögat. Då kör jag på hennes häl med barnvagnen och pressar mig förbi.

Ok, det kändes ingen röklukt. Ingenting syntes. Men man ska fan ha respekt för brand i stora offentliga byggnader som innehåller massor med folk och sjuk mycket brandfarliga prylar. Jag vill då inte bli innebränd - eller rökskada Lilla L.

4 kommentarer:

Nina sa...

Nämen vad är det med folk.....Tänk om det börjat brinna ordentligt...hua....

Världen enligt J. sa...

Exakt! Hur svårt är det att gå ut, i hyfsat snabb takt?

Ponder sa...

Ja visst är folk korkade? Att bara anta att det inte är på riktigt är så dumt att jag knappt finner ord... Folk tror väl att dom är odödliga i vårt supermoderna samhälle, att ingenting sådant kan hända.

Världen enligt J. sa...

I know. Idioter. Det värsta är att det inte bara riskerar sig själva, utan även omgivningen.