söndag 7 oktober 2007

Feministisk bekännelse

Nu tror jag att allt hopp är ute. Min själ (eller åtminstone min hjärna) har ruttnat fullständigt. Jag, maken och Lilla L. var på en söndagsshoppingtur i det lokala köpcentrumet. Håglöst bläddrade vi bland reaböcker. Jag plockade ihop några titlar; Zadie Smiths Autografjägaren och Philip Roths Konspirationen mot Amerika. Fnissande tog jag upp en liten bilderbok och visade maken;
- Haha, den här kan vi ju köpa till Lilla L.!
Maken gav boken till Lilla L. - som lystet slet åt sig den och vägrade släppa taget. Vid ett försök av just detta gav hon maken en riktigt arg och upprörd blick som tydligt signalerade;
- Rör inte min bok, gubbtjyv!
Boken, som nu är inköpt, heter Rosa är fint! Min dag. Den är helt i rosa och fylld av glitter och rosa fuskpäls (det är en "pek och känn"-bok). Aaaaahhh!

5 kommentarer:

Ponder sa...

Ja vad gör man när dom har en egen vilja? Jag har försökt att inte styra dottern åt något håll, men hon är också en rosa-glitter-puttenutt-fantast ända ut i fingerspetsarna. Nu är hon iofs så stor (5 år) att hon tar åt sig en hel massa utifrån, från kompisar, TV osv. Tack och lov har vi ett dagis med bra genusarbete, något som jag tycker känns viktigt.

Ponder sa...

Just det, jag glömde... Angående din fråga om mina bloggar: Jag har sex(!!) styckna just nu, men foto- och matbloggen ligger lite på is, så fyra som jag regelbundet skriver i. Vet inte riktigt varför egentligen, men det började med att jag behövde gnälla över svärföräldrarna och det kunde jag inte göra i Prinsbloggen efter som svärmor läser den ibland (tror jag). Så föddes min egen blog, och sen kom storasysters ganska snart efter.

Anonym sa...

Låt flickan få så mycket rysh och pysh hon vill säger jag! Själv fick jag inget sådant som barn och hamnar ALLTID trånande vid de hyllorna så fort jag går in i en affär som vuxen (fast jag köper inget såklart!).

Lotta sa...

Jag tycker det bästa är att visa dom både "tjejiga" och "killiga" saker så får de själva välja. Jag är inte den som ska bestämma och styra vad det gäller detta.
Har haft både bilar och dockor til mina två barn. Sonen valde bilarna och det gör Alice också.

Världen enligt J. sa...

Ja...Lilla L. har definitivt en egen vilja - och en egen smak. Eftersom vare sig jag eller maken har någon karaktär när det väl kommer till kritan så får hon rosaglittriga hemska böcker och fula leksaker (som hon är supernöjd med!).

Ponder: jag funderar fortfarande på en hemlig blogg just bara för det syftet...att gnälla om svärmor (och min egen mamma). Men just nu får det räcka med två, en som jag pysslar med och en som ligger i sässongsträda.