söndag 11 november 2007

Barn som dockor?


I väntan på att träffa bästa M. gick jag omkring på NK i fredags. Kollade på onödiga, men ack så fina, väskor. Mitt inne på väskavdelningen hamnade jag bakom två stycken typiska Gucci-mammor, iförda rosa cashmeretröjor, fluffiga dunvästar och med guccibrillor som diadem i de blonderade hårsvallen. Med sig hade de en liten flicka, kanske fyra år, som såg ut som en liten minatyr av den förmodade modern. Rosa stuprörsjeans, dunväst och små glittriga vinterkängor på fötterna. Så vände sig den lilla flickan om mot mitt håll - och jag höll på att ramla baklänges. Av chock.

Den lilla flickan var sminkad. Vuxensminkad. Hon hade bubbelgumsrosa läppglans, med lite glitter i, och blå ögonskugga. Det hade varit en sak om det hade varit uppenbart att det var barnet själv som hade sminkat sig, lite kluddigt och på "klä ut sig"-sätt. Men nej, flickan var perfekt vuxensminkad. Inte en milimeter "fel" eller utanför. Varför?

Även om jag inser att detta inte är normalt i Stockholm, så kändes det väldigt påtagligt att jag inte var i den norrländska hålan. Här skulle ingen - absolut ingen - komma på den sjuka idén att sminka en liten fyraåring som en vuxen.

7 kommentarer:

Nina sa...

Det finns visst folk till allt. Snacka om att använda barnet som assecoar (eller hur det stavas) Barn ska vara barn tycker jag. Barnet blir ju knappast lyckligare för att hon är sminkad.

Ponder sa...

Himmel säger jag, varför kan inte barnen få vara just BARN? Varför ska de tvingas in i de många gånger sjuka vuxen idealen vid så låg ålder.
Jag har ingen aning om varför man som förälder gör så här, men förmodligen för att man inte ser sitt barn som ett barn utan som... ja vad då?

Lotta sa...

Hoppas innerligt att de var på väg på maskerad eller hemkomna från en modellfotografering för man kan ju bara inte sminka en så liten tjej. Vad tänker de med? Guccibrillorna? :D

Kattis sa...

Fram för kalasbyxor, pippilottor, geggamoja och fantasi!

Har mött sådana lågstadieflickor, och deras mammor, och det är verkligen ingen vacker syn. (Dock så har det varit mer H&M än Gucci, men fenomenet är detsamma.)Tyvärr så stannar det sällan vid make up och kläder. Vikten är också väldigt viktig! Shopping och fika på stadens trendigaste hak räknas som fritidsaktiviteter, och man bjuder hem klasskamraterna på tjejmiddagar med fördrink...

maria sa...

Jag är sminkchockad!!! Inte Stockholm. Texas kanskemen...näe. Det kanske var amerikaner? Vi kan väl låtsas det i alla fall?

Världen enligt J. sa...

Hmm, ja, man kan ju hoppas på maskerad eller amerikanska turister. Men jag tror vare sig att det var det ena eller det andra. Bara en förvirrad mamma med konstiga uppfattningar om barn, livsstil och statussymboler. Kanske även en ganska skruvad bild av sig själv?

Småflickor som bjuder varandra på tjejmiddag och fördrink? Jag känner yrsel...

Barn ska definitivt (få) vara barn!

fingerspitz sa...

visst är det konstigt med sminkade barn och små mammakopior. Fast häromdan hade min minsta Clash-tshirt och Converseskor och då känns det ju mer rätt på nåt sätt, men smink får dröja.