tisdag 11 december 2007

Badrum är badrum - basta!

I mitt yrsliga tillstånd har jag slöglott på Äntligen hemma. Lollo (visst heter hon så?) stylade ett och samma badrum i tre olika stilar; romantiskt, modern djungel och orientaliskt. Badrummet i sig var helt ok: vitt, kaklat, badkar, duschhörna, dass och en liten avdelning för tvättmaskin. Funktionellt och diskret. Från början alltså. När Lollo (om hon nu heter så) var klar var badrummet nedlusat av stearinljus, mattor, tavlor och ikoner (japp, ovanför badkaret!), kuddar, askar, ikoner, tygdrapperier, fejkade orkidéer och annat skräp.

Åååkej, jag begriper att många tycker att det är lite mysigt med några värmeljus inne på dass. Men ett badrum är ett badrum! Det är en plats där man duschar, borstar och flossar tänder, tvättar kläder, torkar kräks från små barn och uträttar andra behov av mer privat natur. Det är en plats där det i ärlighetens namn uträttas en massa halvsunkiga saker - och en plats som det är en klar fördel om man kan hålla ren. Långa tygdrapperier vid duschhörnan, som kommer att bli blöta och mögla? Tavlor ovanför badkaret som kommer att bli fuktskadade inom några veckor? Prylar på handfatet som kommer att bli äckliga? Lösa kakelplattor på bänken ovanför tvättmaskinen (som man gissningsvis viker tvätt på)? Ullmatta på golvet nedanför badkaret? Och hur ofta tänder någon stearinljusen inne på dass?

Finns det inte något vett någonstans? Funkispolisen?

1 kommentar:

Nina sa...

Håller med dig fullständigt. Ett badrum ska vara lätt att städa och inte fyllas med en massa saker som snart blir äckliga.
Jag har sträckt mig så långt att jag har två gröna växter som står på varsin porslinselefant. Ställer man in i duschen och spolar av då och då :)

Samma när man ser alla dessa kök med öppna skåp och en miljon saker på hyllor runt spisen....hur rent är det efter ett tag??