torsdag 27 december 2007

Dagens ord


Pjuklarv.

Under långhelger, särskilt om man är många som ska komma överens, är det lätt hänt att man ser mer eller mindre konstiga filmer på TV. Ofta filmer som man har sett förut, typ Fyra bröllop och en begravning, Fanny och Alexander eller Måndag hela veckan. Filmer som alla kan tänka sig att se, även om man kanske hellre skulle göra eller se någonting annat.

Här om kvällen såg vi Pistvakt. Jag måste vara den enda som bor i Norrland som totalt har missat konceptet. Jag hade vare sig sett pjäsen, tv-serien eller filmen. Av någon anledning hade jag fått för mig att det var någon variant av Reine och Mimmi i fjällen. Det kanske det är också - fast omvänt och betydligt roligare. Kanske har min hjärna fullständigt ruttnat efter snart fem år i Norrland. Vem vet?

Smaka på ord som pjuklarv (benämningen på den lilla bebisflickan Lillemor) eller uttryck som fjöl av (uttalas med långt aaa). Se även ordlistan här.

Inga kommentarer: