söndag 23 december 2007

Pinsamheter

En sak som jag har funderat över är varför föräldrar tenderar att bli så pinsamma. Mer pinsamma med åren dessutom. Just nu sitter min mamma och berättar mer och mindre lögnaktiga historier för min svärfar - om saker som jag har gjort som barn och varför jag borde vara fastighetsmäklare istället för forskare. Hon har dessutom den lilla egenheten att hon alltid benämner mitt jobb som "skolan" (i den meningen att det är någonting som man går i). Det blir lite förvirrande då svärfar är lärare på gymnasiet och då tror att hon syftar på sådana skolor och inte alls på mitt jobb. Svärfar å sin sida svarar med minst lika halvlögnaktiga historier om maken och makens syskon. Jag, maken och syskonen vill sjunka genom golvet.

Kommer vi att bli likadana? Kommer Lilla L. att tycka att vi är superpinsamma och mossiga?

Ja, det är klart att hon kommer att tycka det. Men kommer vi förstå att hon tycker det?

Inga kommentarer: