söndag 23 december 2007

Snart, snart

Inom en timme (plus minus några timmar...) är svärföräldrarna, svägerskan och den andra svågern här. Den första svågern lär också vara tillbaka i hemmet, efter en liten utflykt under eftermiddagen, och min mamma är redan på plats. Då är friden slut. I minst tre dygn framöver kommer det att vara komplett kaos. Jag kommer att vara en servicestation med migrän. Min svärmor kommer att ge mig pikar (för att jag är dryg, känslig och "förmer"). Min egen mamma kommer att driva mig till vansinne (genom att ställa hundra meningslösa frågor i timmen: ska vi skala potatisen nu?).

Lilla L. kommer självklart att vara bedårande, likaså maken. Problemet är att det knappt kommer att märkas. I kaoset.

Nu ska jag pensla kalkonen som står i ugnen. Att laga mat är kul, det är resten av servicearbetet jag gärna skulle vara utan.

3 kommentarer:

Ponder sa...

Jag förstår ärligt talat in hur du orkar, och varför du går med på det? Ska dessa människor vara gäster i ditt (erat) hem så de behandla dig (er) med respekt, tycker jag! Jag skulle gå i strejk och bara fira med make och barn om vi hade det så här...
GOD JUL på dig, och hoppas att det blir drägligt för dig i allafall - annars slänger du ut dom som klagar, okej? ;)

Världen enligt J. sa...

Tack, tack! Och God jul själv!

Jo, de kan vara rätt hemska. Tack och lov är de även snälla - även om på ett lite buffligt sätt. Inte bara negativt med andra ord...även om det är det som framkommer här.

Inför nästa år jobbar jag dock på en resa långt, långt bort...

Lotta sa...

Oj...
Passar det sig att man kommer och önskar dig en god jul? ;)

Blir det för hemskt får du skylla på migränen och stänga in dig i sovrummet.