måndag 14 januari 2008

Arbete på arbetsplatsen?

Måndag, tillbaka på arbetet. Planen var att börja ta tag i mitt skrivproblem (se nedan). Det är dock, som vanligt bör tilläggas, lättare sagt än gjort. Ett av problemen är att det är väldigt svårt att få någonting konkret gjort på min arbetsplats. Jag slår på datorn...och där kommer chefen! En halvtimmes samtal senare har jag kommit till inloggningen...och där kommer en kollega in på rummet med ett brådskande ärende. Ytterligare en stund senare har jag öppnat mailboxen...för att hitta ett par akuta grejer som måste fixas. Ytterligare några samtal, mail och lite datamicklande senare har jag lyckats öppna mappen med aktuella dokument...då kommer ekonomichefen och ett spontant budgetmöte uppstår. Typ en timme senare har jag lyckats öppna ett dokument...då är det dags för lunch.

Det går inte att styra upp tiden på något vettigt sätt, exempelvis genom att ha särskilda tider för specifika sysslor, då delar att mitt jobb är att finnas på plats och lösa akuta problem. Om det är någonting riktigt akut som måste fixas - och det helt enkelt inte går att bli avbruten hela tiden - då är det enda rimliga alternativet att utföra arbetet någon annan stans än på kontoret. Hemma, i något tomt konferensrum eller på biblioteket.

Min gamla chef hade vanan att alltid arbeta hemma på onsdagar. Oavsett vad som hände. Det var den dagen i veckan han fixade allt, enligt honom själv.

Inga kommentarer: