onsdag 30 april 2008

När jobba?

Det är inte så att jag tycker att man ska ha små barn på förskolan jättelånga dagar, eller att jobb och karriär är viktigare än barn, men ibland undrar jag när folk jobbar. Alla hushåll med små barn kan väl inte ha (minst) en förälder som jobbar deltid? Eller?

När vi hämtar lilla fröken klockan fyra är det vanligtvis bara ett eller två barn kvar. Majoriteten hämtas kring två eller tre. Idag, på valborg, är endast Lilla L. och ett barn där efter lunch. Många av barnen är både lediga idag och på fredag, när det är klämdag. Ingest av barnen är där på fredag.

Jag får inte ihop ekvationen. De flesta av de övriga föräldrarna har betydligt mer uppstyrda jobb, med fasta arbetstider, än vad vi har. Ändå tillhör Lilla L. de barn som är där mest. (Å andra sidan innebär ju inte fria arbetstider att man kan arbeta så lite man vill. Ofta är det tvärtom - man har möjlighet att jobba så mycket som det går...)

2 kommentarer:

Lotta sa...

Hur har folk råd???

Samma fenomen här. Det är inte många barn kvar när jag hämtar vid 3 som är den senaste tiden vi hämtar Alice. Vi har pusslat och B börjar tidigare ett par dagar för att det inte ska bli senare men hur kan alla andra ha så lite dagistid? Jag som tycker VI har fixat till det bra. Har alla andra vunnit på lotto eller ärvt? :)

Anonym sa...

Kan det vara så att en del barn blir hämtade av sina mor- eller farföräldrar? Vissa kanske har äldre syskon (skolbarn) som hämtar sina småsyskon. Säkerligen studerar en del föräldrar också, eller är arbetslösa.