onsdag 30 april 2008

Utmaning: bokbekännelse


Nina och Lila Draken har plockat upp en utmaning hos Mats Strandberg. Här kommer mina svar:

1. Vilken bok läste du senast?
Jag håller på med Maja Lundgrens Myggor och tigrar, dessförinnan läste jag Mara Lees Ladies.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Social Capital a theory of Social Structure av Nan Lin.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Makens och mina böcker står tillsammans - och då är det kanske fifty fifty. När det gäller skönlitteratur har jag mest kvinnliga författare. När det gäller facklitteratur är det mest manliga.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
Nja, jag håller reda på hur långt jag har läst - men inte med ett "hurra!".

5.Hur väljer du vilka böcker du vill läsa?
Jag går omkring i bokhandlar, läser baksidetexter, bläddrar - och så läser jag bokrecensioner.

6. När blir en bok för lång?
För lång? Jag förstår inte frågan.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Ja.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Martina Lowdens Allt. Jag har även en lista över böcker som jag aldrig kan sluta tjata om: Bret Easton Ellis Less than Zero och Rules of Attraction, Klas Östergren Ismael, Fantomerna och Gentlemen, Douglas Couplands Microserfs, Donna Tarts Den hemliga historien, Richard Fords Independence Day, Birgitta Stenbergs Apelsinmannen, det mesta av Joyce Carol Oates.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Absolut! När jag var yngre läste jag tvångsmässigt ut böcker, bara för sakens skull. Jag minns att jag hade rejäl ångest när jag inte tyade läsa ut Susan Sontags Om fotografi (del 2). Den var sjukt tråkig. Men jag gillade själva tanken på Susan Sontag...därför borde jag ha läst ut den (enligt min egen logik - på den tiden). Nu slutar jag läsa när jag blir uttråkad.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Svenska författare är sannolikt överrepresenterade - och jag har inte en enda rysare.

Kom igen kamrater. Anta utmaningen!

1 kommentar:

Ponder sa...

Jag antar den, på stört! :)