tisdag 24 juni 2008

Konsumtion

Det är märkligt med konsumtion, att inställningen har svängt så snabbt. Från konsumtion som självklar, ohejdad och positiv till någonting fult och närmast skuldbelagt. Nu ska vi tänka på miljön, vara solidariska och medvetna. Inte exploatera. Inte bränna framtida generationers tillgångar på skit. Planera och återvinna.

Det blir ganska kluvet, särskilt om man (som jag...) är väldigt intresserad av yta. Jag gillar kläder, jag gillar design. Inte så att jag måste konsumera mycket, ofta eller allt jag ser. Men lik förbannat så leder mitt intresse för yta till en hel del konsumtion. Konsumtion som mer och mer blir till ett dåligt samvete. Behöver jag verkligen en ny Odd Molly-blus? Eller en ny mobiltelefon? Sannolikt inte. Nu ska jag flytta ut i rucklen resten av sommaren och max konsumera glass i kiosken. Jag ska bli en bätte människa. *Hohoho, gud vad jag ljuger*

Inga kommentarer: