måndag 14 juli 2008

Konversation om depression

- Det är inte normalt att få gråtattacker flera gånger om dagen! Du har säkert inget blod!* Du måste kolla det!
- Jaja, du har säkert rätt. Igår grät jag hela vägen från stugan.
- Va?
- Ja, när jag körde bil. Jag grät hela vägen hem.
- Varför då?
- Jag vet inte. Men det kändes som om jag skulle dö.
- Eh?
- Ja...och så kände jag ju faktiskt när jag inte hade något blod.
- Då trodde du att du var utbränd.
- Ja, men vad fan. Vad skulle jag tro?
- Nä. Hjärtat pumpade luft och läkaren sa att du kunde dö om du började blöda näsblod.
- Ämen, det sista sa han ju bara för att skrämma mig.
- Som om inte det behövdes?
- Jo, det behövdes väl.
- Kollar du imorgon då? Du kan ju inte gråta hela sommaren?
- När det kan jag ju inte. Jag ringer imorgon.

Senare.

- Hur gick det?
- Det var helt ok för att vara jag. Hb på 110.
- Det var ju bra.
- Jo.
- Men...varför gråter du då?
- Jag vet inte.
- Om du har blod återstår att du är kliniskt deprimerad. Är du det?
- Nä, inte vad jag vet.
- Nä?
- Men tänk om jag skulle börja äta Prosac och upptäcka att jag har en helt annan personlighet. Den har bara aldrig kommit fram.
- Det vore ju intressant. Men du är ju inte direkt byggd i dur!
- Nä, jag är väl inte det.

(* Det vill säga väldigt dåliga järnvärden.)

4 kommentarer:

helena h sa...

Dur eller inte durinställd - det får iallafall mig att omgående vilja tvångssemestra dig långt ifrån släktingar, renoveringar, smygjobbande och andra prestationer...
En sistaminutenresta till någon helt kravlös turistort med bara maken och L:et kanske? Inte göra annat än äta, bada, sova och ha trevligt? Snälla?

Alex sa...

Byggd i dur!? En klassiker. men tråkigt om det kommer en massa tårar ur dig.

maria sa...

Jag är verkligen böjd att hålla med helena h jag.

Kattis sa...

Ta hand om dig, så gott som du förmår!