lördag 12 juli 2008

Pippi, män och grova ord

Idag har jag och födelsedagsbarnet besökt inte mindre än tre badstränder. Först var vi till den som ligger närmast stugan. Där badade vi, byggde sandslott och hade allmänt mysigt. Sedan gick vi bort till nästa strand, där det finns en liten lekpark och en kiosk. Vi gungade, drack Plupp, läste tidning och åkte kana. Även detta var trevligt, för både mig och lilla fröken.

Några timmar senare gick vi till stranden som ligger åt andra hållet. Det är den coola stranden, där tonåringarna hänger. Där finns det kiosk, lekpark och en jättefin sandstrand. När vi närmar oss, på stigen genom skogen, hör vi guturala brölanden. Hmm, tänker jag, undrar vad det kan vara. Två minuter senare blir vi varse att det är en flock med män, mellan uppskattningsvis 20 och 30 år som spelar beachvolleyboll. Inte så konstigt, med tanke på att det finns många sådana planer på denna strand. Men...det visar sig att det är olika lag. Ett lag bär Pippiperuker och har bara överkroppar. Ett annat har vita overaller, svarta hattar och suspensoarer (och ska föreställa männen i Clockwork Orange). Andra lag har lite mer diskreta utstyrslar.

Jag och lilla fröken tar oss förbi och går ner på stranden. Där håller de sista barnfamiljerna på att packa ihop sina filtar. Hmm, tänker jag, undrar varför. Det är fortfarande sol och fint väder. Vattnet är varmt. Då hör vi: visa pattarna! Visa pattarna! Visa pattarna! Det är Pippimännen som vrålar på Clockworkmännen. Av någon anledning känns det inte riktigt lika mysigt längre. Men lilla fröken har just hoppat ur vagnen och vill springa i sanden. Den sista barnfamiljen ler medlidsamt innan de lämnar oss åt vårt öde.

Så sitter jag där, på min filt. Pippimännen vrålar. Lilla fröken leker i sanden. Jag tänker att det är tur att hon bara är två år och inte begriper vad Pippimännen säger.

När vi så småningom passerar flocken igen har jag god lust att säga: ni är välkomna att läsa genusvetenskap i höst! 30 högskolepoäng skulle sitta fint i era medvetanden! Men jag är feg. Jag har barnvagn. Jag vill inte få stryk.

3 kommentarer:

Alex sa...

Grattis lilla L - hade glömt att hon delade dag med Loke och Linus (L är tydligen en populär bokstav).

Mindre skoj med skrålande Pippimän.

Anonym sa...

Ja grattis lilla stora L! Grsttis till 2 år alltså, inte till pippiupplevelsen!

Anonym sa...

Grattis menar jag förstås, inte något som lät polskt!