lördag 11 oktober 2008

Nina

Av någon anledning så känns det konstigt att läsa intervjuer med författare/journalister/debattörer i den tidning som de själva skriver i. Som dagens intervju med Nina Björk i DN, appropå att hon har disputerat på en avhandling om Locke, Mills och liberalismen. Jag har inte läst avhandlingen ännu, den står på listan över saker som jag ska ta itu med. Men redan på förhand är jag uppretad. Varför blev Nina Björk en intensiv motståndare till den liberala projektet? Jag förstår inte hur hon får ihop det. Det mesta i dagens samhälle, som kvinlig rösträtt och individuella möjligheter (för allt från kärlek till yrke och religion) skulle vara otänkbart utan basic liberala värderingar. Men å andra sidan...jag tycker ju inte att marknaden, i sig, är av ondo.

Hur som helst är intervjun bitvis väldigt underhållande, särskilt avsnittet om Ninas ålderskris. Det kanske är tur att jag aldrig har betraktat mig själv som snygg, på så sätt har jag åtminstone besparat mig själv ett bekymmer. (Nina är för övrigt fortfarande snygg.)

Inga kommentarer: