lördag 11 oktober 2008

Varför skriva?

Skrivarmamma skriver om varför hon skriver. Ja, varför skriva?

Personligen har jag några olika motiv till att skriva. Dels skriver jag för att jag tror att hjärnan ruttnar annars. Hjärnan behöver arbeta och hjärnan behöver kreativa utmaningar. Dels skriver jag för att jag bör göra det. Det skrivna ordet är trots allt avgörande för vetenskaplig kommunikation och det är en del av mitt jobb. Att skriva vetenskapligt tvingar mig att vara mer precis och klarttänkt, då texter ofta avslöjar flum och orediga tankar mer obarmhärtigt än tal. Behöver jag tillägga att jobbskrivandet är betydligt mer ångestframkallande än det privata? Samtidigt är det kanske även mer tillfredställande, när det väl är klart. (Håhåjaja så pretentiöst det här lät.)

Så...varför skriver ni?

2 kommentarer:

Pernilla sa...

Hmmm. Att skriva med ordning och reda verkar jobbigt. ;) Kul att du antog "utmaningen". :)

Ponder sa...

Det där med hjärnförruttnelsen skriver jag under på, speciellt nu efter ett helt års sjukskrivning och en lång f-ledighet innan dess. Sen är det fria skrivandet för mig ett sätt att bearbeta och ventilera saker som hänt, men även ett sätt att vara kreativ som du skriver.

Håller med om att det vetenskapliga skrivandet är långt mer krävande än det fria, men om det är mer tillfredsställande vet jag inte (även om det är jävligt skönt när det är klart ;).