söndag 23 november 2008

Bokenkät

I väntan på spyattackerna snor jag en enkät från A.M.O.

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Dåliga böcker ska förträngas! Fast jag minns fortfarande två böcker av Susan Sontag, Om fotografi del ett och två, som jag envisades med att läsa ut. De var skittråkiga (men jag gillar Susan...som ikon).

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Peter Bergers Invitation till sociologin. Den vände upp och ned på mina yrkesplaner (det är därför som jag fortfarande inte har läst nationalekonomi...).

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Ja, flera av Rosamond Smith (Joyce Caol Oates pseudonym).

4. Vad använder du som bokmärke?
Hundöron, post-it-lappar och ibland faktiskt riktiga bokmärken (korsstygnsbroderade remsor som jag har fått från min mormor).

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?
På jobbet om jag har tid (jobbrelaterad facklitteratur) och någon timme på kvällen innan jag somnar (oftast skönlitteratur men även facklitteratur som jag bara läser för mitt höga nöjes skull).

6. Vad var den första bok du läste?
Hur ska jag kunna minnas det...? Jag kunde läsa enkla sagoböcker när jag var fyra-fem.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Pocket. De tar mindre plats och går att knöla ner i en väska.

8. Vilken bok läser du nu?
Haruki Murakamis Norweigan Wood, omläsning av Nina Björks Sireners sång och Harvey Whitehouses Mind and Religion.

9. Och vilken sida är du på?
Halvvägs i den första, i slutet på den andra och i början på den tredje.

10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?
Jag viker hundöron och skriver noteringar efter behag. Särskilt fackböcker lever ett hårt liv.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Fina omslag ökar lusten att läsa, likaså spännande titlar, men de är inte avgörande.

12. Sidantalet, då?
Nope. Facklitteratur över 300 sidor är oftast illa disponerad, men skönlitteratur får gärna vara omfångsrik.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Nej.

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Ja, ganska många. Några författare har jag läst om många gånger (exempelvis Klas Östergrens fyra första böcker, det mesta av Bret Easton Ellis och Jay McInerney).

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Inte vad jag kan minnas.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Jag har gett bort och slängt massor med böker genom åren. Annars skulle hemmet har förvandlats till en unken boklåda (att bo i en etta i Stockholm, tillsammans med ett bokdemolerande husdjur, gjorde sitt till också...). Nu har jag massor med plats men försöker undvika bokfetichism.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Usch nej!

18. Just det, läser du i badrummet?
Nej, nej, nej!

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Ibland skriver jag upp titlar och författare på post-it-lappar, men det är mest för att komma ihåg vad jag ska beställa på nätet. Ibland bloggar jag om någon bok som jag har läst.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att se vad du gillar!
Ska se om jag orkar göra en egen, antagligen inte *s*

-Åsa