tisdag 2 december 2008

Långa dagar?

Idag försökte en av pedagogerna på förskolan guilttrippa mig för att Lilla L. "har så långa dagar". Det tycker jag är ganska intressant. Vi hämtar henne 16.00 varje dag. I mina ögon är det inte långa dagar. Om vi exempevis bodde i Stockholm så skulle hon vara tvungen att spendera betydligt längre mer tid på förskolan. Att en två och ett halvtåring inte är glad som en lärka exakt hela dagen tycker jag är ganska normalt. Hon blir trött och småtjurig på eftermiddagen även om hon är hemma - och vare sig på förskolan eller hemma är det på nivån att hon inte fixar att vara aktiv och delaktig. Damen i fråga lade även till en intressant formulering "ni kanske har möjlighet att hämta henne lite tidigare vissa dagar?". Kanske är jag paranoid, men det kändes som om formuleringen var utifrån att vi har ganska flexibla arbetstider. Det är ju sant. Vi har flexibla arbetstider. Men någon gång på dygnet måste vi ju arbeta och jag tänker mig att det är en bra idé om merparten sker på dagtid, när förskolan är öppen. Eller så menade hon att vi, eller någon av oss, skulle gå ner i arbetstid.

Nu var det antagligen omtanke bakom frågorna, men jag kan inte låta bli att fundera över om personalen säger liknande saker till alla föräldrar. Är det ok att antyda till en ensamstående förälder att han/hon borde gå ner i arbetstid, för att hans/hennes barn är lite tjurigt på eftermiddagarna? Är det ok att antyda samma sak till två föräldrar som har goda inkomster, då det på ett tydligare sätt är en kritik av föräldrarnas prioriteringar? Jag vet inte. Men gång på gång verkar det vara vedertaget att småbarnsföräldrar inte ska arbeta heltid.

8 kommentarer:

Pernilla sa...

Usch! Sådär får de inte göra! 16 är inte sent! 18 är sent. 16 är normalt. Och oavsett - de ska inte lägga sig i. De VET ingenting om hur situationen är hemma. Ingenting. Jag har också fått lite sånt där, när jag var sjukskriven när Lilla E låg i magen och Stora E gick på dagis. "Det kanske är någon hemma som kan hämta lite tidigare på dagarna?" Ja. Denna NÅGON ÄR SJUKSKRIVEN och spyr. Denna någon kan inte ens ta hand om sig själv. Denna någon kan inte hämta tidigare.

De ska inte lägga sig i.

Alex sa...

Vågar inte ens tänka på hur det blir när både jag och Stefan ska jobba - pendla båda två dessutom. Då måste killarna vara på dagis länge - nästan varje dag. Och då pratar vi närapå 6-18. Det får mig att må jättedåligt. Men att lämna vid 7 (?) och hämta vid 16 är väl alldeles ypperligt vid heltidsarbete!?

Lotta sa...

Men tänk om du nu gick och hade jättedåligt samvete för L's dagistider och verkligen mådde dåligt över detta? Hennes kommentar hade ju verkligen inte hjälpt i det läget. Kan de inte vara lite mer finkänsliga och tänka sig både en och två gånger före de kläcker ur sig något?

Tycker du skulle sagt något spydigt tillbaka. Knäppt henne på näsan lite sådär bara. :)

Kl 16 är väl helt normalt. De har väl öppet till halv 7???

Kattis sa...

Fick höra detsamma när Gustav var liten! Hans pappa var svårt sjuk, och jag slet nog mycket som det var, för att få livet, tillvaron, vardagen och ekonomin vår att gå runt. Dåligt samvete fick jag inte, men väl ett förakt för förskolan och dess så kallade pedagoger.

Anonym sa...

Usch - been there done that - eller vad man ska säga... Det är så jobbigt. Och speciellt när barnen är mindre. Det är INTE sent att hämta 16.00.

Anonym sa...

Det där har blivit en slags hysteri tror jag. Det var absolut att trippa över gränsen av pedagogen. Hon har väl ingen aning om hur er situation ser ut?

Sen spelar det faktiskt ingen som helst roll, ni har som alla andra rätt till barnomsorg i den utsträckning som era arbeten kräver det. Ingen ska ifrågasätta era val så länge ingen kommer till skada.

Alla har vi olika förutsättningar och vem vet, en sån kommentar hade kanske varit förödande för en person i en utsatt situation där få eller kanske inga alternativ finns.

Pernilla sa...

Viktoria, det är ju just det som är så hemskt. Att kommentaren hade kunnat vara förödande. Många ser ju förskolepersonal som en auktoritet. Man vill gärna att förskolepersonalen ska gilla en, så att de då gillar ens barn... (Väl inte bara jag som tänker så?) Och så säger en del (ganska många?) ur förskolelärarkåren så... Hemskt!

Världen enligt J. sa...

Jag skrev en lång kommentar tidigare, men det verkar ha försvunnit i bloggerrymden någonstan.

Det här är ju som jag misstänkte: ett alltför vanligt problem. Det är mest själva mönstret som bekymrar mig - att man försöker skapa och upprätthålla en norm som sätter massor med människor i en problematisk situation. Långt ifrån alla har möjlighet att själva välja eller påverka sina arbetstider och långt ifrån alla kan skaka av sig den här typen av kommentarer och antydningar.

Själv jobbar jag på gås-attityden, att bara låta kommentarerna rinna av... Hur vi väljer/vill/prioriterar är ju faktiskt bara våra business.