lördag 28 februari 2009

Minifötterna

Idag försökte jag mig på konsumtion. Av skor. Vilket jävla skämt.

Det ska ni har klart för er, när jag klagar över svårigheterna med att köpa skor - då är det inget normalt i-landsproblem. Jag, i likhet med övriga damer på min fars sida av släkten, har minifötter. På sin höjd storlek 35. Sedan skostorlekarna blev allt större, vilket de objektivt har blivit under det senaste decenniet, är storlek 35 alltför ofta också för stor. Jag vägrar köpa barnskor. Stadiet när rosa gympadojor med glitter kunde passera som kitsch har just passerat.

Lösningen får bli att vänta tills jag beger mig till Huvudstaden, då jag får shoppa loss på My Shoes på Sveavägen. De har alltid fina italienska skor i storlek 35. Ibland till och med i storlek 34. My Shoes har varit min räddning de senaste 15 åren. Det vill säga...om jag inte kan åka till Italien på semester. Det är en fröjd att gå in i valfri Pradaaffär - och de frågar om man vill ha 35 eller 35,5 - och skorna sitter som en smäck. Låt vara att plånboken kvider av ångest.

Jag bävar lite grann när jag tittar på Lilla L:s små minifötter. Det kommer inte att bli kul för henne när hon blir tonåring och hon vill ha coola skor.

5 kommentarer:

Elin sa...

Här har jag motsatta problemet, vilket inte heller är så kul. Svårt att hitta finskor på herravdelningen liksom ;).

Har aldrig förstått kvinnors besatthet av skor, här är det bara ett nödvändigt ont. Nej, man skall inte vara för stor eller för liten åt något håll, lagom är måttet liksom.

S sa...

Men har inte Bianco skor i storlek 35? I alla fall vissa skor tror jag. Men det kanske är då en 34 skulle passa bäst? Jag har i alla fall sett att dom ställer fram skyltar där det står "Finns i strl 35" vid vissa skor. Men det kanske bara är här i huvudstaden?

J sa...

Har du kollat in Duo boots på nätet? De har framförallt snygga stövlar. Stl från 35 och uppåt. Har för mig att man kan välja stl, bredd och vidd så att det passar just din fot.

Världen enligt J. sa...

Elin: dessvärre så gillar jag skor! Det blir inte enklare när man inte hittar någonting som passar.

S & J: Bianco, Scoretti och Nilson har ibland storlek 35, men problemet är att de ofta ändå är för stora. Nu ska jag kolla in Duo Boots!

Ponder sa...

Jag har precis klarat mig - har med lite god vilja strl 36, vilket tydligen räknas som det minsta man som vuxen kan ha... ;)

Håller med om att rosa gympadojjor med glitter känns liiiite fel på en indie-tant. ;)