fredag 12 juni 2009

Ministry

Youtube är helt livsfarligt (om det nu är någon som har missat det). Det börjar vanligtvis med att jag bara ska leta reda på ett klipp - och slutar med att jag fastnar i "related videos" som leder till nya "related videos". Nu började det oskyldigt med några Pixieslåtar och slutade i en exposé i Ministry, SPK, Skinny Puppy och Fad Gadget. Innan Ministry blev ett metalindustriband av ganska sluskigt slag, med låtar som Thieves, Psalm 69 och Jesus Built My Hot Rod, så gjorde de den helt fantastiska skrivan Twitch 1986. Innan dess var de ett, för den tiden, helt normalt syntband. Det låter antagligen galet, men Twitch var en skiva som förändrade mitt liv. Jag måste ha lyssnat på den tusentals gånger. Mitt i det vidriga högstadielivet fanns denna fantastiska musik. Om jag hade kunnat se dem live 1987 så hade jag sannolikt svimmat av lycka.

Inga kommentarer: