torsdag 27 augusti 2009

Vägbeskrivning till för länge sedan sålt torp

I en papperskasse, tillsammans med böcker från min barndom, låg en gammal papperslapp. Den var prydligt ihopvik och märkt med min (gissningsvis) tioåriga handstil. Vägbeskrivning till Rimbo. Eller rättare sagt, lappen innehöll en vägbeskrivning till min pappas kusins torp i Edsbro, där vi ibland var och hälsade på om helgerna. Kusinen som råkade vara hans enda och som i brist på syskon mer var som en syster för honom. Kusinen som numera mest är känd som hon som inte har någon farstu.

Hur som helst, papperslappen måste ha legat i kassen i 25 år. Med hjälp av Eniro lyckades jag till och med lista ut var torpet ligger. Jag minns det som väldigt fint. Kusinens make hade massor av deckare. Jag glömde ett silverörhänge sista gången jag var där.

2 kommentarer:

Alex sa...

Edsbro!? Där ser man, mina gamla hemtrakter - både genom uppväxt i Rånäs och boende med S i Knutby.

Världen enligt J. sa...

Det är normalt sett inte mina hoods - men det är fint!