onsdag 2 december 2009

På andra sidan bäcken

Ibland gör jag gästspel på helt andra utbildningar än de som jag normalt jobbar med. På andra sidan bäcken, som vi brukar uttrycka oss (det är en snygg omskrivning för att det är en helt annan värld). Det är inga fel på att vara på andra sidan bäcken, det är ofta både trevligt och kul. Ett problem är dock att vi inte hittar i husen där borta. Lokalerna har helskumma numreringar och ofta förstår vi inte ens vilka hus som avses.

Idag stod jag och stirrade intensivt på en översiktskarta, för att just få någon ledtråd om vilket hus jag skulle till, då en röst bakom mig sade:
- Du! Kom med mig, du ska till samma hus som jag!
Där stod en student, som jag träffat endast en gång för minst ett och halvt år sedan. Och ja, vi skulle till samma hus. En vänlig själ som uppenbarligen både hade gott minne och var uppmärksam på vilsekomna lektorer.

Inga kommentarer: