fredag 12 februari 2010

Bokenkät

Som läsare är jag: Snabb och intensiv, jag kan med lätthet läsa ut en bok på en dag. När jag var yngre och pluggade så läste jag mellan 3-8 böcker i veckan, ofta utifrån ganska ambitiösa idéer (typ bara kvinnliga arbetarförfattare, under ett helt år). Jag hade på tok för mycket tid över. Nu läser jag ett par böcker i veckan.


Som bloggare är jag: Ibland är jag ganska flitig, iakttagande och fyndig, ibland är jag fast i vardagsträsket.

Senast lästa bok: Ann Heberleins Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva.

Senast påbörjade bok: Berlinerpopplarna. Den känns inte helt övertygande så långt.

Senast köpta bok/böcker: Klas Östergrens senaste, Fritt förfall av Birgitta Stenberg, Runaway av Alice Munro och Bönbok för en vän av Joan Didion.

Favoritdeckarförfattare: Jag läser sällan deckare numera, men jag gjorde det tidigare. Allt från svenska deckare av Håkan Nesser, Karin Alvtegen och Åke Edwardsson till standardengelska författare som Patricia Cornwell och Minette Walters. En deckarförfattare som jag dock har läst under senare år är norrmannen Jo Nesbö. Inte för att han är så överdrivet bra, men böckerna fungerar fint som förströelse på stranden.

Jag läser allt av: Joyce Carol Oates, Bret Easton Ellis, Jayne Anne Philips, Jay McInerney och Klas Östergren. Sedan finns det ganska många författare som jag har läst så gott som allt av (från Moa Martinsson, Gun-Britt Sundström, Agnes von Krusenstjerna och Inger Edelfeldt till Sven Delbanc och Göran Thunström).

Jag läser helst inte (genre/författare): Fantasty. Jag fixar det bara inte, hur öppen och liberal jag än anser mig vara.

Vid hyllan för fackböcker letar jag: Religion, filosofi och blandad samhällsvetenskap.

Förutom svenska läser jag gärna: amerikanska realister (typ Oates, Philip Roth, Richard Ford, Munro - även om den sistnämnda är från Kanada) och bratpackförfattarna från 1980-talet (Ellis, McInerney med flera).

Högst upp i min att-läsa-hög just nu ligger: Östergrens senaste - som äntligen har kommit från Bokus.

Högst upp på min bok-önskelista just nu står: någonting nytt från Haruki Murakami.

När jag går på antikvariat letar jag alltid: numera orkar jag sällan gå i antikvariat, men om jag gör det så strövar jag omkring ganska planlöst och ser vad jag kan hitta. Det blir oftast någon fackbok, eller någon pocket som jag har haft tidigare men gett/slängt bort. För ja, jag har gjort mig av med massor av böcker genom åren (annars skulle huset se ut som ett antikvariat) och då händer det att man ångrar sig i efterhand.

1 kommentar:

Maria Forssén sa...

Hej

Ta med din bokcirkel och kom till Stadsbiblioteket nu på lördag! Och/eller sprid till andra läsare!
Mellan kl 12 och 15 har vi en dag för alla bokcirklar, att täffas och inspirerar till nya bokäventyr! Den som håller i det hela, för utom bibl.personal, är Ann Lagerström, redaktör på tidstriften Vi Läser. Mvh Maria Forssén bibl:ie Stb.
http://www.minabibliotek.se/default.aspx?id=122548