söndag 14 februari 2010

Det blev bättre

Gårdagen började med att evighetsförkylningen låg som en våt filt över hushållet. Jag klagade en smula för maken:
- Och jag som hade tänkt att vara pysslig idag...fortsätta med hallen på övervåningen, börja måla väggarna så att jag kan tapetsera på söndag. Men nu orkar jag ingenting. *Buhu, buhuu*
- Ehh, ja...
- Du borde bara peka med hela handen och säga marsch pannkaka, upp på vinden* och måla!
- Okej! Upp på vinden och måla med dig! *pekar bestämt med hela armen*
- Okej, då gör jag väl det då.

Jag slipade, målade och fixade klart det mesta av underarbetet. Sedan sanerade vi hemmet, köpte färska musslor och vin och fixade middag till vännerna. Det kändes betydligt bättre än på morgonen.

* Här i Norrland säger man ofta vinden om övervåningen på huset, vilket inte nödvändigtvis är samma våning som man söderut kallar för en vind.

3 kommentarer:

Ponder sa...

Se där, har du börjat prata norrländska du med?! ;)

Världen enligt J. sa...

Jag är ju tvungen att prata så att övriga familjemedlemmar begriper ;) Vinden är dessutom ett ganska gulligt uttryck, till skillnad från "he".

Ellinor sa...

Det är samma fenomen som det där med bron, som vi norrlänningar har utanför huset, och som på andra ställen verkar kallas förstutrapp eller trapp eller rentav ingång :D