söndag 21 februari 2010

Det jobbiga inlägget

Det här inlägget har jag funderat på att skriva i drygt ett år, men av någon anledning, som jag inte ens kan få grepp om själv, så har jag inte förmått mig. Kanske har det känts för privat, kanske har det varit för jobbigt, jag vet faktiskt inte.

Så här är det i alla fall; i drygt ett och ett halvt år har vi försökt att få ett syskon till Lilla L. och det går inte alls bra. Det händer händer ganska exakt ingenting. Med Lilla L. gick det snabbt och enkelt, men det hjälper inte nu. Kanske har vi blivit för gamla, kanske hade vi tur förra gången. Kanske är det bara att inse att jag är en av de omtalade 70-talisterna (och maken 60-talisterna) som valde att göra allt annat, som att fixa karriär, hus och resor, innan vi började tänka på reproduktion - vilket nu straffar sig. Men även om det är så - så är det ingenting vi kan göra någonting åt. I vårt fall är det inte heller så att vi (tillsammans) väntade särskilt länge innan vi fick vårt första och hittills enda barn.

Vi har ett fantastiskt barn och får sannolikt vara nöjda med det, hur bittert det än kan kännas just nu. Om någon nu känner sig manad att läxa upp mig för att vi just ska vara tacksamma över att vi har barn - och att det finns många som inte har det heller - så vill jag bara säga att jag vet det och att jag är förbannat tacksam. Sekundär barnlöshet är dock jobbigt det också, även om på ett annat sätt. Faktum är att det är betydligt jobbigare än jag på förhand hade kunnat gissa.

13 kommentarer:

Pernilla sa...

Vad tråkigt för er! Jag tror att sekundär barnlöshet (heter det så?) kan vara otroligt jobbigt just för att det är andra varvet. Ingen tänker sig liksom för. Det tas för givet att man ska få syskon som att det går att beställa bara sådär. Har några vänner som har gått igenom samma sak. Till slut gick det men det var frustration, tårar och IVF-kö på vägen.

KRAM!!!!

S sa...

Nämen oj, stackars er. Verkligen! Det där är ju verkligen vanligare än vad man tror, för väldigt, väldigt få vågar prata öppet om det. Vilket jag tycker är synd. Men samtidigt tycker jag att det är många fler som befinner sig i samma situation numera. Kanske för att jag själv befinner mig i man-borde-få-barn-åldern och därmed blir mer uppmärksam på det?! Men jag tror också att fler vågar prata om det öppet.

Det finns en blogg som jag läser, Lindas [B]loggbok, hon och hennes man är i samma situation som er. Om du kände att du ville läsa? Kanske? Men du kanske har läst tillräckligt, kan jag tänka mig...

En cyberkram!

Alex sa...

Det är ett av naturens mysterier det där med fortplantning. Vissa kan knappt peta på varandra utan att det blir något, andra älskar och älskar utan att ett endaste litet korn suger sig fast. Och, ja, det där var kanske sådant du redan visste ;)

Tråkigt för er förstås!

Kram

Jenny sa...

Förstår att det är väldigt jobbigt. Jag och min försöker själv få till vårt första barn genom ivf så jag känner igen känslan att längta efter något som är svårt att få. Hoppas att det kan lösa sig för er på något sätt. Kram.

Viktoria sa...

Kram!

Världen enligt J. sa...

Pernilla: ja, det är jobbigt att det tas för givet - för det gör det ju ofta. Nu tror jag dock att folk börjar fatta att det är något fel, kanske på grund av våra diplomatiska svar...och för att tiden bara går. Men det är ju inte ens självklart att man vill ha barn, eller fler barn än ett.

S: ja, jag tror att det är viktigt att man pratar om det - för det är ju inte helt ovanligt även om de flesta väljer att inte prata om det. Lindas (B)loggbok är bra, det håller jag med om! Och även om det är jobbigt så läser jag gärna om det.

Alex: japp, det är ett mysterium ;) Tack och lov så har jag aldrig tagit för givet att jag skulle kunna få barn, då hade det nog varit ännu värre.

Jenny: tack! Kanske försöker även vi oss på ivf snart. Hoppas att det går bra för er också!

Viktoria: tack!

Karin sa...

Är i samma situation fast vi har inte försökt riktigt så länge. Det är väldigt tungt och samtidigt känns det fel att man inte är nöjd med det man har, man har ju ett fantastiskt fint barn.
Vad bra du skriver. Känner igen mig i varje ord.
Kram :)

Frida sa...

Åhh...

Innan vi fick T fick jag fyra missfall. Först ställde jag in mig på att jag kanske inte skulle få några biologiska barn, och när hon var född visste jag ganska tidigt att jag önskade mig ett barn till men att det säkert inte skulle bli så. Men längtan växte, och påminde mig precis om hur jag längtade efter vårt första barn. Det handlar ju inte alls om att man inte är tacksam, utan för mig var det bara en stor sorg. En saknad efter ett barn (till), och efter att få uppleva allt en gång till. Det spelade ju inte någon roll att det var nummer två i en syskonskara jag längtade efter, min kropp riktigt skrek ju efter en bebis. På något magiskt vis bestämde sig min kropp till slut för att fungera, och ge oss en flicka till (efter ytterligare ett missfall, då jag i stort sett gett upp). Ja, min story hjälper ju inte dig, men vi är ju många som känner igen sig i det du skriver.

Har ni sökt någon hjälp?

Kram!

Ponder sa...

Det känns ju lite konstigt att skriva det här nu, men vi har ju varit exakt där ni är... Det är ett jävla helvete, något annat kan jag inte skriva, men jag hoppas att det helt plötsligt händer, även för er. Har du förresten kollat dina "vanliga" värden på VC? Både B12-brist, sköldkörtel-störningar (både uppåt och nedåt) och en hel del annat kan påverka fertiliteten. Sen finns det hjälp att få, även om man som sekundärt barnlös inte har rätt till IVF på landstingets bekostnad. Fast ni kanske har sökt hjälp redan?

Jag lider med er och vet hur det är, även fast det inte hjälper...
Alla kramar

Anonym sa...

Av någon anledning kände jag till det, du måste ha skrivit om det förut?!
Jag vill inte verka hurtig, men jag jobbar ju bla med att fastställa faderskap och om du bara visste hur många bebisar som kommit till genom IVF idag, massor massor! Jag hoppas att det löser sig på något sätt i allafall! och självklart är du både glad och tacksam över lilla L, men bara för att man har fått sin önskan uppfylld en gång betyder det inte att man inte får önska mer! Kram!

Kicki sa...

Oj vad ledsamt! Men som sagt, vanligare än man tror. Känner till flera fall själv. Jag skulle definitivt testa IVF. Stort lycka till och tänker på dig/er. Varma kramar/Kicki

Lotta sa...

Jobbigt... Jag håller tummarna och hejar på så att det ska fastna. :)

Världen enligt J. sa...

Karin: tack! Ja, det är svårt det där med att man "borde" vara nöjd. Men det är ju mycket för att man har fått ett sådant fint barn som man gärna vill ha ett till, man vet ju hur underbart det är...

Frida: det låter som en helt obeskrivligt tung väg! Ja, vi har till viss del sökt hjälp, men det kommer antagligen mer av den varan nu.

Ponder: ja, en hel del vanliga värden är kollade. Ingenting skumt där. Men vi ska sannolikt fortsätta utredandet.

Mammabloggen: du har ett gott minne, för jag har skrivit om det på andra ställen än i denna blogg. Vi får se om vi provar på IVF!

Lotta: Tack - det hoppas jag också ;)