tisdag 9 mars 2010

Så bra, så bra!

En dag för sent tänker jag göra en hyllning till kvinnor som jag beundrar, vilket kan ses som en uppföljning till den här tre år gamla listan. Den här gången tänker jag välja kvinnor som jag har gillat extra mycket under det senaste året. Listan är långt ifrån komplett, men åtminstone en bra början.

Birgitta Ohlsson (folkpartist och gravid minister), Anna Odell (kontroversiell konstnär), Alice Munro (kanadensisk författare), Madeleine Albright (politiker och järnlady), Sonia Rykiel (klädskapare och H&M-aktuell), Elinor Ostrom (första kvinnliga nobelpristagaren i ekonomi, även om hon är statsvetare), Karin Dreijer/Fever Ray (artist), Gudrun Sjödén (kulturtant, företagare och klädskapare), Joyce Carol Oates (alltid aktuell författare), Frida Hyvönen (artist), Sofia Lagerqvist,Charlotte van der Lancken & Anna Lindgren a.k.a. Front design (designers och företagare), Hanna Werning (formgivare), Ingegerd Råman (formgivare), Stina Wirsén (författare och illustratör), Kristina Tjäder, Karin Söderlind & Sofia Malm a.k.a. House of Dagmar (klädskapare och företagare), Jenny Wilson (artist), Dominika Peczynski (företagare och allmänt kontroversiell debattör).

1 kommentar:

Ponder sa...

Vilken bra lista! Jag kanske snor den till på fredag. ;)

P.s. Förlåt att jag inte svarat på ditt mejl, men det kom liksom en massa kräkande ivägen...