fredag 19 november 2010

En om dagen: dag 11

Mina syskon

Jag försökte hitta mina gamla inägg som jag har skrivit om mina syskon, men misslyckades. Nåväl, jag kan ta det hela från början.

Jag har en halvbror och en halvsyster - och dessa är i sin tur helsyskon med varandra. Vi har alla samma pappa. Min bror är nästan 18 år äldre än jag och min syster är fem år äldre. Syrran och jag växte till viss del upp tillsammans, medan jag och brorsan aldrig har bott under samma tak. När jag var barn träffade jag honom ganska regelbundet, men som vuxna har vi mycket sporadisk kontakt. Ibland, typ var femte år, ses vi på något bröllop eller någon begravning. Eller så skriver vi något kryptiskt mail till varandra. Faktum är att jag känner få personer som skriver så korthuggna mail som min bror. Jag känner även få personer som är så mycket chef som min bror. När jag själv gick in på min första ledarposition så var hans första kommentar: management by fear. I rättvisans namn var det sagt med en viss portion humor, men det säger en del om hans personlighet. Han är smart, snabb och ruskigt dominant. Dominant på ett mycket självklart, närmast medfött, vis. Min bror är för övrigt skrämmande lik min far.

När jag ska beskriva min syster så brukar jag alltid börja med att säga att hon ser ut som Carola. De är snudd på lika gamla, ungefär lika korta och har nästan exakt likadana hårsvall. De var lika varandra när det var 16 år - och de är lika varandra nu (minus botox hos syrran). Min syster är en väldigt social och rolig person. Att hon dessutom är ruggigt smart är dessvärre en egenskap som hon av okänd anledning väljer att dölja. Det är lätt att förledas av hennes hårsvall, Gucciväskor, högklackade skor och klämkäcka attityd. Inte för att dessa attribut utesluter hennes övriga förmågor, men det är helt enkelt lätt att stanna vid hennes yttre kännetecken. På något sätt så tror jag att hon gillar den dubbelheten, att folk inte förstår vem de har att göra med vid första anblicken. Syrran och jag träffas inte särskilt ofta, men när vi väl gör det så påminns jag om hur mycket hon betyder för mig. Hon är helt enkelt en underbar människa. Rolig, smart och omtänksam.

Inga kommentarer: