onsdag 17 november 2010

Och vi pratar och pratar och pratar

Jag läser Popmorsans mycket intressanta inlägg om när det blir tyst i relationer - och om hur man ofta vårdar sina kompisrelationer bättre än sina kärleksrelationer. Tystnad i kärleksrelationer är the horror för mig. Inte för tystnaden i sig, men om den beror på att man inte längre vill/orkar/förmår prata med varandra - vad ska man då ha relationen till? Jag kan stå ut med mycket annat, men inte det. Kanske är jag och maken störda åt andra hållet, det finns liksom ingen ände på hur mycket vi pratar. Om allt från allmänt jobbskvaller, dåliga tv-program och lösryckta barndomsminnen till nördiga statistiska mått, John Stuart Mill och lokalpolitisk upprördhet. Om jag inte tycker att det är kul att prata med maken, vem ska jag då tycka att det är kul med? Inte så att han är den enda människan i mitt liv, men som någon slags grundläggande inställning. Det måste helt enkelt vara kul, givande och ömsesidigt. Den dagen det inte är det längre så ligger vi väldigt pyrt till...

2 kommentarer:

Ivana sa...

Jag kan bara hålla med. Att prata är livsviktigt. Precis som ni pratar min make och jag konstant. Folk förstår ibland inte hur vi kan prata så mycket efter 11 år ihop. Jag förstår inte hur man kan sluta prata och bry sig mer om andra relationer. Anyway, grymt bra inlägg!

Världen enligt J. sa...

Precis - hur kan man sluta prata? Då kan man ju lika bra lägga sig ner och självdö. Eller bli singel. Flytta ut i en koja i skogen. Tja, nästan vad som helst - bara jag inte behöver sitta och tiga tillsammans med maken!