måndag 15 november 2010

En om dagen: dag 8

Ett ögonblick

Och plötsligt blev jag skitförbannad över de dubbla budskapen som förmedlas på mödravårdscentralen. Å ena betonas det hur frivilligt det är att nyttja mödravården, å andra sidan så blir reaktionerna väldigt starka om man lite försynt undrar varför det är nödvändigt med fler besök än rekommendationerna utan synbara medicinska skäl. För ännu än gång är det just detta som händer: allt är okej, men ändå vill barnmorskan boka in ett tidigare besök. Detta trots (eller på grund av?) att det är välkänt hur psykiskt påfrestande det är för mig att över huvud taget befinna mig i vårdsammanhang (här vill jag betona att jag gör det som krävs rent medicinskt, men det är inte som att köpa en liter mjölk direkt). Reaktionerna lät inte vänta. Tvärtom så var jag tvungen att förklara och motivera på längden, bredden och tvären varför jag kände så och om jag inte tyckte att barnmorskans arbete var viktigt. När jag påpekade dubbelheten i budskapen, tja, då blev det ännu mer bekymrade tonfall och hundra frågor till. Till slut kände jag mig nödgad att dra hela (eller åtminstone halva) historien om att det är själva vårsituationen som är problematisk och att det inte alls handlar om ett personligt misstroende. Puh.

4 kommentarer:

Colombialiv sa...

Men! Vad träffar du för barnmorskemiffon egentligen? Stå på dig.

Världen enligt J. sa...

Ja...fast mest av allt så är hon nog konventionell. Mycket välmenande, men just konventionell.

Kicki sa...

Vad trist att höra :(. Hoppas det ordnar sig med allt. Har förresten också börjat med "en om dagen i 30 dagar" efter att ha sett det här hos dig och hos en annan bloggare :). Jag är bara på dag 4 idag. Ha det!

Världen enligt J. sa...

Det kommer nog att ordna sig - hoppas jag ;)

Och så måste jag läsa dina en om dagen!