tisdag 25 januari 2011

Fixat och klart?

När vi väntade L. så fixade vi en hel massa saker inför ankomsten. Vi åkte minst två vändor till Ikea (vilket här uppe i den norrländska skogen är ett ganska stort projekt, med 27 mil till närmaste varuhus). Jag sydde påslakan och mjukdjur, virkade en filt till vagnen och målade ett rum. Vi släpade hem mängder med begagnade prylar från kompisar, köpte kläder och monterade möbler. Vi pysslade och fixade. Spjälsängen var bäddad och kuddarna fluffade med mycket god tidsmarginal.

Den här gången är det självklart annorlunda, då vi har de flesta sakerna från när L. var liten sparade i källaren. Fram till idag har förberedelserna bestått av att jag har tvättat en kasse med pyttesmå kläder, köpt fyra nya klädesplagg (bland annat denna overall, som kanske inte ser så märkvärdig ut men som är den ulligaste fleeceoverall jag någonsin har klämt på) och att maken och L. har inhandlat en mjukdjurstiger. Idag, med lite drygt en vecka till planerad ankomst av lillebror, tog vi oss i kragen och ordnade två saker till. Dels köpte vi en liggdel till vår barnvagn på Blocket. Dels inhandlade vi en takhängd vagga. Nu återstår att köpa blöjor och våtservetter. Och kanske att släpa upp skötbordet från källaren.

Vi är redo.

3 kommentarer:

Josefine sa...

Åh herre gud. Tänk att det är så nära! Det riktigt brände till i kroppen när jag läste. All den där förväntan innan dagen kom. Jag höll på att längta ihjäl mig. Både efter bebisen och efter att inte vara valross mer.

Jenny / Ekomamma i stan sa...

Kan tänka mig att det är skillnad att vänta första och andra barnet. Själva boar jag dygnet runt känns det som nu när det är ca en vecka kvar och tänker "jag ska bara fixa X så får den lilla komma sen". (X kan bytas ut mot valfritt projekt för dagen...)

Världen enligt J. sa...

Jo, nu börjar det bli nära. Och otåligt! Kan inte ungen ta och komma ut någon gång!? Att vänta är inte direkt min paradgren...

Just när det kommer till boandet och fixandet har det varit stor skillnad denna gång jämför med den förra. I övrigt är det mesta sig likt...mest bara väntan ;)