tisdag 22 mars 2011

Saker man kan göra när man är föräldraledig

Dagens prestation: jag rensade i förrådet bland L:s alla gamla kläder. Det blev ett par olika högar. Det blev en papperskasse med kläder som Lille O. kan ärva. Tre kassar till klädinsamligen (med kläder i ok skick). En kasse till den nyfödda kusinen (med lite finare kläder, typ klänningar). Och så blev det en kasse som gick rakt ner i soptunnan (med trasiga och utslitna grejer).

En iakttagelse: kläderna från L:s första ett och ett halvt år är ganska blandade och färgglada. Visst finns det en och annan klänning men det är ändå påfallande varierat. Mjukt, skönt och i fina färger. Sedan kom en period med många typiskt pojkaktiga kläder, då L. var helt besatt av filmen Cars (och hade ungefär tio olika Cars-tröjor med matchande byxor/tights och strumpor - det var mycket viktigt med matchningen). Med sedan - från att L. var ungefär tre år - hände det någonting drastiskt. Oavsett vad jag tycker är fint så ville (och vill fortfarande ) L. bara ha rosa/Hello Kitty/prinsessutstyrslar/balettklänningar. L. har dessutom mycket bestämda åsikter om vad som är fint/fult/coolt, varför det känns som en ganska lönlös strid att försöka få på henne kläder som hon inte vill ha. Även om jag tycker att det är finare med typiska unisexkläder, typ randiga tröjor från Polarn och blå jeans, så bär det emot att dissa L:s preferenser bara utifrån kriteriet att de är tjejiga. Hon tycker ju att Tingelingklänningar är skitsnygga! Jag hoppas bara att hon fortsätter att utforska sin egen smak och sina egna gränser. Om hon snöar in på skatekultur, färgar håret i åtta färger eller blir goth som tonåring så kommer jag bara tycka att det är roligt. Jag lovar.

2 kommentarer:

Fransyskan H sa...

Âh. Jag har varit pâ väg mot ett liknande inlägg apropâ unisexkläder och tjejsmak (och även vad endast unisexkläder gjort för min egen utveckling). Det kommer sâ smâningom när jag har lite mer tid än just nu, men det gâr ât ditt hâll - och jag tror det är första ggn jag läser ett som gâr ât detta hâllet. Tack!

Världen enligt J. sa...

Mmm, det är intressant med dissandet av tjejiga saker. Det är på något sätt alltid bättre med lego (kodat: så neutralt) och byxor (kodat: så praktiskt och lekvänligt) än Barbie (kodat: så kommersiellt och fötryckande) och klänningar (kodat: så opraktiskt). Det finns mycket att säga om detta - så jag ser fram emot ditt inlägg!