lördag 7 maj 2011

Läst 2011 (del 12)

Titel: En dag
Författare: David Nichols
Antal sidor: 431
Förväntningar: mediumhöga.
Handlar i grova drag om: Det här är en konceptroman. Den börjar en dag, eller snarast natt, på slutet av 1980-talet då Emma och Dexter hamnar i säng med varandra. Emma är kulturbruden och nörden. Dexter är den snygga överklassgrabben utan några egentliga planer för framtiden. Sedan får vi återse dem samma datum varje år, i nästan 20 år. I hög grad är det här en roman om kärlek och förvecklingar - om hur Emma och Dexter egentligen är menade för varandra men hur det (nästan) alltid kommer någonting i vägen. Men det här är också en en stilstudie av 90- och början av 2000-talet; av musik, trender, jargong, maträtter och drömmar.
Så tycker jag: En kompis till mig sammanfattade boken som att den är som ett manus för en romantisk komedi med Hugh Grant i huvudrollen - och det är exakt så den är, på ett bra sätt. Den är rolig, skruvad, sorglig och ruggigt träffsäker (inte minst när det kommer till populärkultur och jargong). Början är lysande, mitten lite upprepande och slutet (faktiskt!) väldigt överraskande. Det är inte en bok som kommer att gå till historien som den stora romanen, men den stannar kvar längre i medvetandet än vad man kanske tror att den ska göra.
Betyg: 4 av 5

3 kommentarer:

Fransyskan H sa...

Nejmen, sâ trevligt! Den ligger i originalsprâk i min att-läsa-hög efter rekommendation frân jag minns ej vem (tror det var Anna Winberg). Lâter lovande!

Maria sa...

Jag gillade inte riktigt slutet. Men håller med om Hugh Grant känslan! På ett bra sätt.

Världen enligt J. sa...

Fransyskan: jag tror att den är ännu bättre på originalspråket! Det brukar vara så.

Maria: Nja, slutet var ju lite...oväntat. Jag skulle gissa att det kommer att ändras till filmatiseringen - för den lär ju komma :)