tisdag 28 juni 2011

Läst 2011 (del 18)

Titel: Vänner för livet
Författare:
Per Hagman
Antal sidor:
605
Förväntningar:
Höga! Jag har läst Per Hagman sedan debuten Cigarett och älskar hans böcker!
Handlar i grova drag om:
Vänner för livet handlar om Erik och Sophie, två personer som av en slump möts i Nice. När de träffas lever Erik som en blandning mellan halvkriminell diversearbetare och manligt prostituerad till uttråkade medelålders kvinnor. Sophie har just lämnat Paris, där även hon har levt som lyxprostituerad i några år. Men även om de på många sätt befinner sig i liknande utsatt position, och hyser lika få illusioner om sin omgivning, så kunde deras bakgrunder inte vara mer olika varandra. Sophie är till största delen uppväxt i England, som dotter till en världsberömd kusk. Erik har kommit till Nice från Västergötland, via Stockholms förorter och dåligt betalda restaurangjobb. De möts - och tappar varandra i gyttret av lögner och halvsanningar. Vänner för livet är en bok om vänskap och kärlek - och om två människor som egentligen inte vet vad någondera är.
Så tycker jag: Åh, jag vet inte riktigt vad jag tycker! Å ena sidan så är det en bra och effektivt berättad historia. Den har en fantastisk dialog och har ett antal sjukt snygga vändningar. Å andra sidan så stör jag mig på vissa berättargrepp (exempelvis en dramatisk händelse som kommer i början och som sätter tonen för en hel del som kommer senare) och på det excentriska persongalleriet. Till slut blir det för många osannolika och till extremen dragna karaktärer.
Betyg:
3 av 5

Inga kommentarer: