söndag 17 juli 2011

Heberlein & Baumans konsumtionsliv

Läs dagens artikel av Ann Heberlein, om samlande, loppisar och vårt ständiga behov av att vara originella - trots att vi vanligtvis är det på ett högst o-originellt vis.

Och ja, jag har både Hasbeens, Odd Molly-klänningar, PH-lampa i köket, Stig Lindberg-gruckor och lagom charmigt slitna sjuanstolar. Jag tror dock inte för ett ögonblick att jag är originell eller personlig. Tvärtom är jag bara en medelklassig kulturtant med hyfsat gott om pengar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Instämmer!

Heberleins text var inte särskilt personlig. Alla som läst 1 hp antropologi kan detta metaperspektiv. Ämnet är redan sönderpratat: schyffert/lindström, Solsidan (som är en lång reflektion om detta) Linda Rampell (designatlas/designdarwinismen), Zandra Ahl/Emma Ohlsson (svensk smak) mfl.

Världen enligt J. sa...

Jag gillar Heberleins texter, men poängen i just denna är lite lättköpt. Och andas även "falskt medvetande"; folk förstår inte själva hur lurade de är. Att folk söker eller har behov av att visa identitet är ju inte riktigt samma sak som att de är lurade...