torsdag 15 september 2011

Läst 2011 (del 23)

Titel: Mitt livs roll
Författare: David Nicholls
Antal sidor: 334
Förväntningar: Halvhöga. Jag gillade En dag skarpt, men baksidetexten på denna var inte så upphetsande.
Handlar i grova drag om: Mitt livs roll handlar om Stephen C. McQueen, en föga framgångsrik skådespelare som hankar sig fram mellan reklamfilmer, inhopparjobb på teatrar och biroller i tv-serier som ingen ser - och som alltid får frågan om han är släkt med sin betydligt mer välkände namne Steve McQueen. Stephen är relativt nyskild, bor i en deppig lägenhet, försöker bygga upp en relation till sin sjuåriga dotter och lever i skuggan av den berömde Josh - mannen som har huvudrollen i den pjäs där Stephen är inhoppare. Efter viss förvecklingar hamnar Stephen på Josh födelsedagsfest, där han träffar Josh fru Nora. Och tja, givetvis blir Stephen kär i Nora.
Så tycker jag: I likhet med En dag så är det här lika mycket ett filmmanus som en roman (jag ser Ryan Philippe framför mig i rollen som Josh). Den är snärtig och gör anspråk på att vara kul. Så vidare värst kul är den dock inte. Visst, vissa scener är småroliga - men boken är extremt förutsägbar. På slutet satt jag mest och tänkte saker som "åh nej, nu kommer slagsmålsscenen snart" (tänk: Colin Firth i Bridget Jones dagbok II) "åhh nej, snart är det dags för Nora att öppna garderoben". Jag tycker att underhållningslitteratur är helt okej ibland, men då ska den vara just underhållande. Mitt livs roll är det inte. Den är tråkig.
Betyg: 2 av 5.

Inga kommentarer: