måndag 26 september 2011

Läst 2011 (del 25)

Titel: Sorgesång
Författare: Siri Hustvedt
Antal sidor: 368
Förväntningar: Höga! Jag älskar Hustvedts böcker, som The Blindfold, The Enchantment of Lily Dahl och Vad jag älskade. Språket! Berättelserna!
Handlar i grova drag om: Sorgesång handlar till största delen om Erik Davidsen, en medelålders psykoanalytiker som bor på Manhattan. När Eriks far dör finner han och systern Inga ett brev från en okänd kvinna, en kvinna som uppenbarligen har haft stor betydelse i faderns liv. Samtidigt blir systern kontaktad av en journalist, som säger sig veta någonting om hennes nyss avlidne man, den store författaren - och Erik lär känna den högst tilldragande Miranda, som just har flyttat in i hans hus, och hennes dotter Eggy. Erik och Inga söker efter sanningar och hemligheter. Erik brottas med förälskelsen till Miranda, grubblar över sina patienter och dras ofrivilligt in i Mirandas och Eggys komplicerade liv.
Så tycker jag: Först hade jag riktigt svårt att komma in i Sorgesång. Berättelsen kring Miranda och hennes före detta man, konstnären Jeff, kändes bara krystad och utstuderad. Likaså framstod historien kring den okända kvinnan Lisa som ganska ointressant. Men efter att ha lagt ifrån mig boken i flera månader och börjat läsa den igen så tyckte jag mycket bättre om den. På slutet gillade jag den riktigt mycket. Erik och Inga är två fantastiska karaktärer och dialogerna är makalösa. Likaså beskrivningarna av Eriks möten med sina patienter. Lite enerverande är det dock med alla sidohistorier. Det blir för många - och för osannolika - sidospår.
Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: