torsdag 8 september 2011

Saker man kan dagdrömma om (del 3)

Jag fortsätter att fundera över projektet rensa mexilådan från onödig bråte. Alla våra prylar står mig upp i halsen (hur ofta används de egentligen?) - och särskilt de personliga. Jag är innerligt trött på Marimekko-tyger, 50-talskeramik, färgglada ryamattor, Foscarinilampor och turkosa sjuanstolar. Jag vill inte se en fondtapet när jag vrider på huvudet. Än mindre bågnande bokhyllor och papperstravar. I lönndom när jag en dröm om ett neutralt hem. Ett hem att vara in cognito i (eller snarast med). Ett hem befriat från prylar, med massor av ljus, rymd och fina material. Någon enstaka funktionell möbel. En stor soffa. Ett rejält matbord med bekväma stolar. Funktionell belysning. Sköna sängar. Ett gigantiskt kök. Betong. Granit. Trä. Linne.

Men jag är inte dummare än att jag begriper att den visionen berättar lika mycket om vem jag/vi är (eller kanske snarast vill vara?) som vår nuvarande mix. Det asketiska hemmet utan prylar är ju den värsta formen av designsnobberi. Typ, hej här bor vi som bara äger ett fåtal genomtänkta saker och som ägnar vårt liv åt viktigare saker än konsumtion och heminredning. Vi som tänker viktiga tankar, springer marathon och bakar surdegsbröd. Men skit samma. Jag vill ändå göra mig av med all bråte och kunna vrida på huvudet i hemmet utan att få information over load. Marikmekkoblommorna måste helt enkelt dö.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, kanske denna länk kan vara till hjälp...
http://unhappyhipsters.com/
Hälsningar Sophia

Världen enligt J. sa...

Hahaha. Men flera av hemmen var ju alldeles fantastiska!

Fransyskan H sa...

Fast inte kan ju Marimekkoblommorna behöva dö! Eller snarare: De kanske bara behöver uppdateras! läs, bytas ut mot nâgot av allt det där (som hänt under de nästan femtio âr som lagts mellan oss och blommorna :-)) som är sâ mycket mindre blommigt och som inte förknippas med Marimekko just pga blommorna?
mvh, Marimekkos kanske största beundrare.

Sophia - blev tipsad om unphappyhipstser nyligen. Mycket är lysande!

Världen enligt J. sa...

Åh, men det är ju kärleken till Marimekko som är ett av problemen i det här hushållet! Det är blommor, prickar och ränder på kuddar, gardiner och gud vet vad. Jag kan liksom inte hejda mig.

Men okej...Marimekkoblommorna kommer inte att dö. De ska bara packas ner i en låda, som ska förseglas mycket ordentligt. Jag är ruggigt trött på min egen smak.

Fransyskan H sa...

Hihi, lât gâ för en kompromiss!