söndag 30 oktober 2011

Läst 2011 (del 27)

Titel: Outsider
Författare: Torbjörn Flygt
Antal sidor: 429
Förväntningar: Höga. Jag gillar både Underdog (vem gör inte det?) och Himmel (fast kanske inte riktigt lika mycket?).
Handlar i grova drag om: Det här är den hyfsat fristående fortsättningen på Underdog. Johan har flyttat från Malmö till Lund och läser till jurist. Från början har han en ganska slackerbetonad attityd, men efter ett tag blir han allt mera seriös och målinriktad. Johan är tillsammans med den snygga och begåvade Helena, fuskar på tentor, lever typiskt korridorliv och äter söndagsmiddagar hemma hos mamma Bodil i Malmö. Supersyrran Monika dyker också upp, nu som ensamstående mamma, med avhoppade läkarstudier och ett hopplöst jobb som servitris. Men efter en märklig jul hos svärföräldrarna i Småland gör Johan det obegripliga och dumpar Helena.
Så tycker jag: Jag gillar Outsider - mycket! Och jag hoppas att det inte bara beror på att jag blir fruktansvärt nostalgisk och längtar tillbaka till tidigt 90-tal i Malmö och Lund. Men, nej, det beror det inte på. Outsider är helt enkelt en bra roman, om en ung man i brytningstid. Det är snygga tidsreferenser till musik, kläder och populärkultur. Likaså är det bra analyser av social klass och samhällsförändring (även om jag faktiskt trodde att det skulle vara ännu mera fokus på den klassresa som Johan gör). Och det är ett kärt återseende av Bodil och Monika. En fråga som dyker upp är dock hur det skulle vara att läsa den här boken utan att ha läst Underdog först. Jag tror att det skulle bli en ganska annorlunda läsupplevelse. Inte nödvändigtvis sämre, men annorlunda.
Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: