torsdag 26 juli 2012

Saker man kan göra på semestern (del 18)

Man kan packa och prismärka prylar inför helgens loppis.

På söndag ska det säljas prylar. Det är mest 50- och 60-tal. Lite kitch. Lite fint. Keramik, lampor, 50-talsgardiner, urtjusiga dukar, färgglada grogglas, engelska mönstrade brickor, fin-fina ljusstakar, plastbandslampor, en komplett 40-talsservis med soppterrin och allt. Mycket är från Ekeby, Gustafsberg, Rörstrand och Hackefors. Vissa saker är billiga (typ en tjuga eller två), andra lite dyrare (typ några hundralappar).

Det känns lite konstigt att hålla på med dessa saker, då de flesta har varit nedpackade sedan jag flyttade från Söder i slutet av 1995. Och det är svårt att inte bli en smula nostalgisk. Plötsligt håller jag i lampan som alltid stod på den låga 40-talsbokhyllan i vardagsrummet, eller gardinerna som jag hade i sovrummet mot gården. Eller de benvita låga kaffekopparna, med gröna ränder, som jag brukade bjuda farmor på kaffe ur (hon villa alltid dricka ur vida kaffekoppar så att kaffet skulle svalna). Fatta...1995. Det är nästan 17 år sedan. Trots nostalgitrippen har jag dock inte den minsta lust att spara på prylarna längre. Det är bättre att de flyttar hem till någon som vill använda och ha dem framme.

4 kommentarer:

Annelie sa...

Låtersom fina grejer! Var är loppisen? Dit måstejag ju fara. För visst bor du i Umeå?

Världen enligt J. sa...

Norrmjöle bygdegård (vid campingen), 11-15.

Colombialiv sa...

Ah! Om jag bara hade varit i Umea! Vad jag hade köpt mycket! Eventuellt alltihopa.

Världen enligt J. sa...

Synd! Kanske en annan gång? Det finns mycket i förrådet...